Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
ANMELDELSE - Med den nye app fra I Bike CPH, finder du hurtigt de nemmeste cykelruter gennem København. Men app'en er født med en fatal fejl.
For mange Københavnere er cyklen et uundværligt redskab til at komme rundt i verdens første officielle, og måske bedste, cykelby.
Men som tilflytter kan de mange cykelstier alligevel virke en smule overvældende. Derfor har I Bike CPH udviklet en mobil-app (under samme navn), der kan guide dig nemt og hurtigt gennem byen på cykel.
Man er der overhovedet grund til at hente endnu en navigations-app? For hvis du har en iPhone, vil du nemlig efter opdateringen til iOS 7 have Apple Maps installeret fra start. Og så har du sikkert også hentet Google Maps, da den i visse tilfælde (læs: næsten altid) fungerer langt bedre. Og har du større behov for GPS-navigation, har du måske endda betalt for en af de mere pebrede navigations-applikationer i App Store.
Svaret er både et ja og et nej, for der er en mening med I Bike CPH. App’en er nemlig både gratis, og den er specielt udviklet til cyklende københavnere (ja, aarhusianerne er desværre blevet udeladt i første omgang). Til gengæld har udviklerne glemt en enkelt, men helt afgørende praktisk funktion.
Da jeg først åbnede app’en blev jeg forbavset over designet. Jeg har tidligere anmeldt Studiz app’en, hvor det var tydeligt, at design ikke havde været en stor del af budgettet.
I den anden ende af skalaen ligger I Bike CPH-app’en derimod, for her er det tydeligt se, at der er blevet lagt vægt på et flot (og godt) design.
Man behøver ikke at logge ind for at kunne bruge app’en, men vælger du alligevel at gøre det, fungerer login via Facebook-funktionen smertefrit. Det giver mulighed for at gemme dine favoritdestinationer og bruge dem på tværs af mobil og computer. Jeg valgte at teste app’en ved at lade den navigere mig ud til mit studiejob, som ligger på Christianshavn.
Og rigtigt nok bliver jeg guidet gennem mindre veje, som kun er egnede for cykler. Et lille flag oppe i højre hjørne estimerer din ankomst, og hvis du er på ladcykel, vælger du bare den funktion, og straks bliver du navigeret uden om cykelbomme.
Det er faktisk I Bike CPH-app’en i en nøddeskal. Den kan reelt ikke meget mere end det, men det behøver den sådan set heller ikke, for den er designet til at kunne navigere cykler gennem Københavns gader, punktum. Keep it simple.
Men lad mig fortælle jer, hvorfor I (indtil videre) sandsynligvis ikke kommer til at bruge app’en til andet end at stille nysgerrigheden.
I Bike CPHhar gjort et fantastisk stykke arbejde med at få designet app’en. Og rent teknisk er der virkelig ikke mange fejl at komme efter. Men alligevel har I Bike CPHmåske misset en af de mest basale funktionaliteter, jeg kan komme i tanke om.
For at kunne bruge app’en på farten, eller rettere på cyklen, er det nemlig nødvendigt, at have en holder monteret til din iPhone på dit cykelstyr. Ja, du læste rigtigt. I Bike CPHhar nemlig ikke det såkaldte turn-by-turn navigation, og den kan derfor ikke læse ruten op for dig, imens du cykler. Og jeg vil på det stærkeste fraråde at navigere efter app’en med din smartphone i hånden.
Zoomer man ind på kortet, skal man også passe på med at komme for tæt på, da vejnavne ikke skalerer ned i størrelse, men derimod bliver enorme, når man vil ned og undersøge de mindre veje på tæt hold. Det er klart en af de mindre fejl, men det springer hurtigt i øjnene, hvis man forsøger at finde et specifikt husnummer, når vejen er totalt dækket af bogstaver.
Vælger man at navigere efter kortet og lade applikationen vise retningen, vender de fleste vejnavne på hovedet, medmindre man står mod nord. Heldigvis vises navigationen også i en grålig boks under kortet, så man let kan se det næste trin på sin rute. Som sagt, der er tale om småfejl.
I Bike CPHhar gjort et godt stykke arbejde med app’en – særligt på designsiden. Navigationen fungerer forholdsvis upåklageligt, og helhedsoplevelsen er god. Dog skal det siges, at kortet i København er ekstra detaljeret, så jeg kan ikke stå inde for navigationen i forstæderne og resten af Danmark.
Desværre er turn-by-turn navigation for mig en absolut nødvendighed i en navigations-app, og jeg har endnu ikke set en cykel, der rent faktisk har en iPhone-holder monteret. Jeg kan heller ikke forestille mig særlig mange, der ville ønske at få sat en på.
Derfor vil jeg give app’en karakteren 7, primært på grund af design, men også fordi den faktisk virker utrolig godt. Den manglende turn-by-turn er i mine øjne dog så kritisk, at mange nok vil undgå at bruge den. Google Maps har jo også en cykelfunktion, der fungerer udemærket, dog uden ladcykel funktion, men med den talende turn-by-turn.
uni-avis@adm.ku.dk