Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
SYNSPUNKT - Det er ikke første gang, vi har oplevet et ustabilt KUnet.dk. Men oven på gårsdagens systemnedbrud må det være på tide, at Københavns Universitet forholder sig til, hvad der skal ske, når uheldet er ude, skriver Studenterrådets formand.
Eksamenstiden er en periode, hvor vi studerende i sagens natur er under et ret stort tidspres. Og det bliver uden tvivl kun mere stressende, når IT-systemet ikke virker, så man hverken kan downloade sine eksamensmaterialer eller sende sin eksamensbesvarelse ind. Og man ivørigt ikke aner, hvor man kan få information om, hvad der er galt (KU’s telefonbog ligger også på KUnet).
Jeg vil ikke klandre de mange, der i går hjalp studerende med at få vigtig info om eksaminer mm. Det virkede som om, at alle gjorde hvad de kunne. Faktisk vil jeg rose IT-afdelingen for at tage Facebook i brug i forsøget på at gyde olie på vandene. Men Københavns Universitet har stadig kun ca. 6.000 ‘fans’, og derfor er Facebook langt fra tilstrækkeligt. Men det er helt sikkert et godt supplement.
Hvad vi reelt har brug for, er et egentligt IT–beredskab, der tages i brug, når uheldet er ude. Vi har på Københavns Universitet valgt at samle al vores information på ét sted, nemlig på KUnet. Fra e-mailadgang til e-læringssystem, fra skemaoversigt og nyt fra studieadministrationen til selvbetjening. Og det er faktisk ret lækkert, at alt er samlet på et sted – når det altså virker. For når det ikke virker, så erstattes overskueligheden af et stort sort informationshul.
Derfor kunne Københavns Universitet med fordel have et par nødløsninger i baghånden: Når systemet går ned, kunne universitetet som det første sende en fælles mail ud til alle studerende med info om nedbruddet, og hvad det har af betydning for de studerendes daglighed, fx eksaminerne.
Det kræver selvsagt, at man kan komme ind på sin e-mail. Derfor burde man også have en slags ‘teknisk uheld – vi beklager’-forside, som man kunne sætte på ku.dk
Universitetets gang må ikke være afhængigt af en ustabilt IT-system – og mens der arbejdes på at gøre KUnet mere stabilit, er det vigtigt, at vi har et beredskab, der træder til.