Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
TRAFIK - Ingen køer eller røde lys. Uniavisen har prøvekørt en ny, hurtig busrute til Universitetsparken. Overborgmesteren blev ikke køresyg, og transportministeren satte personlig fartrekord - turen må betegnes som en succes.
»De studerende har aldrig været hurtigere,« står der på det enorme banner, der har prydet Panum gennem september. Fremdrift står højt på den politiske dagsorden, men lidt løjerligt er det, at budskabets afsender er trafikselskabet Movia.
En opklaring følger med en invitation fra overborgmester Frank Jensens (S) kontor. Han inviterer til indvielse af Movias nye ’fremdriftsmiddel’, et bussystem mellem Nørreport og Ryparken station, der skal reducere tidsspild i myldretidstrafik for de 30.000 studerende og ansatte, der hver morgen finder vej til Universitetsparken.
Bussystemer er et resultat af et samarbejde mellem Københavns Kommune og Movia og har kostet 135 millioner kroner.
Med pindemadder og en gratis bustur i sigte slutter Uniavisens udsendte sig til de af Københavns borgere, der er mødt op for at fejre – og prøvekøre – det nye bussystem.
»Nej, jeg bliver ikke køresyg,« lover overborgmester Frank Jensen, der er med om bord i den forreste af de tre busser, der er rullet ud til lejligheden. Det er heldigt, for bussen er fyldt til randen af politikere, pensionister og pressefolk.
»Jeg skulle lige til at smøre mig et stykke mad, da jeg kom i tanke om, at det jo var i dag,« siger 82-årige Lilly Eriksen, der bor nær rutens første stop på Hans Knudens Plads og har taget sin mand med på busturen.
Den nye busstrækning er Danmarks første Bus Rapid Transit-system. For at opnå den titel skal et bussystem leve op til flere krav. For eksempel skal busserne prioriteres i lyskryds og på vejbanen.
»I nogle kryds er der er opstillet kameraer, der ser bussen og sørger for en grøn bølge,« forklarer projektleder Vibeke Jørgensen om de intelligente lyssignaler på den nye strækning. Busserne på den nye strækning har desuden deres helt egen bane – et bustracé i fagsprog – fri for anden trafik.
»Det er nytænkning,« siger transportminister Magnus Heunicke (S).
Og huhej, hvor det går derud af.
Med om bord på bussen er også Thomas Bjørnholm, prorektor for forskning og innovation på KU. Busruten er en vigtig brik i planen for Copenhagen Science City, Københavns nye vidensby centreret omkring Rigshospitalet og Nørre Campus, som Bjørnholm står i spidsen for.
»Vi har haft et glimrende samarbejde med Københavns Kommune om projektet, som vil gøre det lettere for virksomheder, forskere og studerende at komme til og fra området og rundt på området,« sige Bjørnholm og fortæller, at det er KUs medvirken, der har sikret et busstoppested ved Nørre Campus.
Vi passerer stoppet ved Nørre Campus, og der lyder en skurrende lyd fra hjulene, da vi kryber op langs den nyanlagte busplatform.
»Det er faktisk meningen, den skal sige den lyd,« forsikrer buschaufføren. »Kantstenen ved busstoppestedet er formet, så bussen kan kører helt op ad, uden at det slider på dækkene.«
Det er endnu et af Bus Rapid Transit-systemets krav, at stationerne skal være i niveau med bussens gulv, så passagerer kan gelejdes hurtigt ind og ud ad bussen. Ingen ’mind the gap’ her.
Vi ruller ad Fredensbro over Søerne, mens temperaturen begynder at stige i den tætpakkede bus. Der er tænkt på meget i udformningen af den nye busstrækning, men utilregneligt septembersolskin er svært at hamle op med.
»Bussemand, bussemand, tænd for køleren,« råber de nede bag i bussen.
En af de få studerende, der er med i bussen, er Morten Skieller, der læser en diplomuddannelse i Transport på DTU, men tager fag på Nørre Campus. Han tager godt imod den nye busstrækning:
»Når man tager 150S’eren fra Lyngby, er det altså det sidste stykke mellem Nørreport og Universitetsparken, der plejer at være mest trafikeret,« siger han, men tilføjer at han havde foretrukket en letbane fremfor busser.
»Busser kan nemt spares væk – det er sværere, når man først har trukket spor.«
Buschaufføren foretager en beundringsværdigt elegant trepunktsvending i Øster Voldgade, og vi suser tilbage mod Nørre Allé, hvor der er dækket op med sodavand og agurkestave ved stoppestedet.
»Så gør det ikke noget, at jeg ikke nåede at smøre den mad,« bemærker Lilly Eriksen.
»Personligt er det nok min hurtigste bustur hen over Søerne,« siger transportminister Magnus Heunicke og ser godt tilfreds ud, da han træder ud af bussen.
Magnus Heunicke kørte selv en del med bus i sin studietid på journalisthøjskolen i Aarhus.
»Journalisthøjskolen lå oppe for enden af Randersvej,« siger han og krydstjekker med sin presserådgiver, som nikker – »Jo, Randersvej.«
»Det var jo før mobiltelefonen… Nu til dags er jeg på twitter, når jeg kører i bus. Men dengang? Det var en stenet tid,« siger ministeren, efter et dyk ned i hukommelsens gemmer.
Staten har postet 60 millioner kroner i den nye busstrækning, der i alt har kostet 135 millioner kroner (resten er finansieret af Københavns Kommune). Det tager ministeren og to rådgivere halvandet minut at regne sig frem til, at man for den pris kunne have skåret ni kroner af billetprisen for hver af de 15 millioner busrejser, der hvert år foretages på strækningen mellem Nørreport og Ryparken.
Som studerende syntes Magnus Heunicke, at busbilletterne var for dyre – og det synes han stadig, de er. Men han tror på, at det nye bussystem er en mere langsigtet og bedre løsning end en engangsreduktion i billetprisen.
Med de ord stiger ministeren endnu engang om bord på bussen. Agurkestave og minimuffins er fortæret, cola- og appelsinjuiceflasker tømt. De gule køretøjer triller den sidste strækning tilbage mod Hans Knudsens Plads, jomfrurejsens endestation. Her står de klar til at fragte studerende i skole på rekordtid fra den 19. september klokken 14.
Artiklen er opdateret 22.09.14. Projektet har kostet 135 mio. kr., og ikke 120 mio kr., som det fremgik af den oprindelige artikel.
sofie.hansen@adm.ku.dk