Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Hvornår får jeg mine 172.000 kr tilbage med tak for lån?

SYNSPUNKT - Alle medarbejdere må spare, men solidariteten er ikke gensidig, når rektor kan fryse ansattes lønmidler uden aftale eller begrundelse, mener Thure Hauser

Til rektor:

I efteråret havde jeg 172.000 kr stående på en såkaldt løslønskonto, løn optjent på et Danidaprojekt i Østafrika. Nu er kontoen tom, eller rettere frosset fast af KU’s ledelse. Pengene skulle være brugt til at lønne andre af min faggruppes (fastansatte) medarbejdere til videnskabelig forskning.

Nu har vi i stedet et ekstra stort underskud på vores budget. Så ved at fryse min konto har rektor og ledelse taget hånd om deres eget underskud ved i stedet at påføre os et. Og den samme ‘omfordeling’ er sket for mange andre, ved jeg, for løslønskontoerne bliver brugt som det sted hvor vi kan spare ‘løse’ midler sammen til større sammenhængende indsatser eller til at udfylde ‘huller’.

Jeg har forståelse for, at KU er i en svær situation, og at der er problemer med økonomien. Det vil jeg selv sagt gerne være med til at rette op på i almindelig solidaritet.

Men solidariteten virker ikke gensidig, når rektor og ledelse kan lukke min konto, uden at fortælle hvorfor (jeg forstår stadig ikke logikken i at nedfryse penge, når der netop er varmt brug for dem), uden at bede pænt om lov, og uden en klar aftale om, hvornår og med hvilke modydelser jeg får mine penge igen. Det er simpelthen dybt urimeligt og tillidsnedbrydende.

Pengene står der kun fordi jeg har lagt eget initiativ og indsats i et eksternt projekt, som jeg havde regnet med skulle give videnskabelig bonus til mig og universitetet. Jeg ville kunne forstå, hvis vi var blevet pålagt restriktioner for, hvad vi må bruge de frosne penge til: ingen dyre svinkeærinder, ingen nyansættelser, almindelig påholdenhed, osv.

Men undtaget må da være aflønning af allerede fastansat personale! Hvad skal vi eller gøre? Lønne dem med ingenting? Eller vente på en ny fyringsrunde? I stedet kommer vi til at suge på labben i vores faggruppe, i en grad som jeg ikke tror ledelsen har tænkt skulle gælde for dem selv eller for et universitet i verdensklasse. Så meget for de fine ord.

Jeg venter stadig på gældsbeviset, kontaktoplysningerne er nedenfor.

Thure Hauser

Thure P. Hauser, Ph.D., Associate Professor
Department of Agriculture and Ecology
Faculty of Life Sciences
University of Copenhagen
Rolighedsvej 21
DK- 1958 Frederiksberg
Denmark

LÆS Fakultetsdirektørens svar på indlægget her

Seneste