Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Politik

Ekspert: Web kan ikke erstatte en trykt avis

Det lyder umiddelbart som en smuk gestus når rektor Ralf Hemmingsen beslutter sig for at gå fra print til online alene af hensyn til miljøet, men gode intentioner er langtfra nok til at skabe en succesfuld arvtager til den trykte udgave af Universitetsavisen

Det mener Claus Sølvsteen der som rådgiver og partner i internetvirksomheden Peytz & Co. har mange års erfaring med at udvikle koncepter og strategier for nye medier. Han giver her sine bud på fordele og ulemper ved de to typer medier. Budskabet er at en netavis ikke nødvendigvis er dårligere end den trykte, men den betyder nye udfordringer i forhold til at tiltrække læserne.

»Rigtigt anvendt kan en web- og en trykt avis supplere hinanden, men de kan aldrig erstatte hinanden. Når man derfor tager en beslutning om at gå fra print-mediet til online-mediet, må der nødvendigvis følge en række beslutninger om ændringer i formidlingen med. I modsat fald planlægger man en fiasko. Og uanset hvad vil et hvilket som helst medie der går fra print til online, opleve store ændringer i antallet af læsere og deres brug af mediet,« siger Claus Sølvsteen.

Han slår fast at udgangspunktet i valget af medie altid bør være det strategiske mål med aktiviteten. Hvad ønsker man at opnå? Hvem er publikum, hvad driver dem, hvad ønsker de på deres side at opnå? »Et medie er – i modsætning til reklamer – karakteriseret ved at brugeren opsøger dem af ren interesse. Så et medies succes er helt afhængigt af den interesse mediet skaber hos publikum. Mediet blomstrer når udgiverens formål opfyldes samtidigt med at publikums interesse pirres. Det lyder nemt, men det er ofte lige præcis her det går galt,« siger Claus Sølvsteen.

Papir eller web? Fordele og ulemper
Ifølge Claus Sølvsteen kan fordele og ulemper ved henholdsvis trykte og elektroniske medier opgøres på følgende måde:

1. Print opsøger sine læsere via distributionen. Et website er reaktivt af natur, det afventer at nogen finder på at klikke på det. Der skal derfor iværksættes strategier for at trække læserne til web, ellers vil man se et voldsomt fald i antal læsere. Nyhedsbreve er den mest effektive teknologi af flere mulige.

2. Print er overskueligt. Det er let at se hvor meget materiale et magasin indeholder. Et website er svært at overskue.

3. Print er envejskommunikation. Et website er interaktivt. Rigtigt udnyttet kan et website levere en givtig debat og skabe stærke bånd mellem deltagerne.

4. Print indbyder til den tilbagelænede læsesituation hvor man lader sig underholde. Web læser vi foroverbøjet, utålmodige, med pegefingeren på musen, ivrigt vælgende hvad der interesserer her og nu.

5. Print er dyrt, fysisk distribution er dyr. Et website er billigt at publicere, og brugerne betaler selv distributionsudgiften (=computer og netadgang).

clba@adm.ku.dk

Seneste