Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
Debat
Debat — Sagsbehandler-robotter og digital forvaltning er rykket ind på kontorene. Hvad er konsekvenserne for borgeren?
Date & Time:
Place:
Alf Ross auditoriet, 3. sal, rum 9A-3-01, Njalsgade 76, 2300 København S
Hosted by:
WELMA - Center for Retlige Studier i Velfærd og Marked, Professor Michael Gøtze
Cost:
Free
Et enigt folketing er steget på det digitale eksprestog: ny lovgivning skal være digitaliseringsklar fra start af. Formålet er at forenkle love og regler i den offentlige sektor. De skal være nemmere at forstå for borgeren, lettere at forvalte for myndighederne og give mindre bureaukrati. Det gør det muligt at automatisere dele af sagsbehandlingen i det offentlige, og computerprogrammer og sagsbehandler-robotter er allerede rykket ind på mange kontorer.
Men hvad er konsekvenserne for den enkelte borger? Hvad sker der med retssikkerheden, når en robot overtager afgørelserne om f.eks. sociale ydelser, og kan vi undvære den menneskelige faktor og det menneskelige skøn? Skal juraen tilpasse sig digitaliseringen, eller omvendt? Kan jurister og IT-eksperter finde et fælles sprog? Og er robotter fejlfri?
Deltag i gå-hjem-mødet og i debatten om digitaliseringens styrker og svagheder og bliv klogere på, hvor den offentlige sektor er på vej hen.
I panellet diskuterer vi muligheder og udfordringer. Panellet består af:
Tid: Onsdag den 12. september 2018 kl. 16.00 til 17.30.
Sted: Det Juridisk Fakultet, Søndre Campus, Njalsgade 76, 2300 København S i Alf Ross auditoriet på 3. sal (9A.3.01).
Tilmelding:
Tilmelding er nødvendig. Tilmelding senest 11. september 2018 kl. 12.00 via denne tilmeldingsform.
Spørgsmål om arrangementet bedes rettet til Maryna Pagels maryna.pagels@jur.ku.dk