Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Øvrige

Specialistklassen: Leg og spil

Øvrige — Kom og hør om tre spændende specialer, der alle har "leg og spil" som tema.

Info

Date & Time:

Place:
KUB Sdr. Campus, Karen Blixens Plads 7, 2300 København S

Hosted by:
Maria Jørgensen

Cost:
Free

signup

Specialistklassen er blevet legesyg, og derfor har vi valgt ”leg og spil” som det gennemgående tema for semesterets sidste Specialistklasse. Også denne gang inviterer vi tre kandidater til at svare på spørgsmålet: Hvad er det vigtigste I fandt ud af i jeres speciale?

Alle tre kandidater beskæftiger sig med leg og spil, men med vidt forskellige tilgange og fra vidt forskellige fagområder, nemlig sprogpsykologi, spildesign og informationsvidenskab. Vi skal høre om hvad der sker når voksne leger, når man gerne vil have folk til at lege for at samle skrald op, og når man forsøger at dokumentere fortidens leg i form af computerspil.

 

Daniel de Dios Peña Osmann har skrevet speciale i sprogpsykologi hvor han har undersøgt to forskellige former for leg, hhv. kampleg og gætteleg mellem voksne, for at undersøge hvordan den fælles forståelse mellem de legende håndteres i praksis i de to former for leg. Metodisk benytter Daniel sig af en interaktionsanalytisk tilgang.

 

Julius Bækgaard Brasch har skrevet speciale i spildesign sammen med Thomas Pedersen. Julius vil fortælle om deres projekt hvor de har undersøgt hvorvidt man kan motivere folk til at samle skrald i deres omverden ved at lade dem spille et specialdesignet computerspil om skrald. Er det muligt at få folk til at ændre adfærd i virkeligheden gennem et computerspil?

Allan Christophersen har skrevet speciale i informationsvidenskab hvor han som en del af et projekt på Det Kgl. Bibliotek har katalogiseret den tidlige udvikling af danske computerspil fra 1960’erne op til og med år 1990. Formålet er at sikre bevaringen af den danske computerspil som kulturarv og dermed undgå at dele af spilhistorien går tabt.

 

Hvis du har brug for inspiration til dit eget speciale, eller hvis du bare gerne vil høre hvad der rører sig inden for den nyeste studenterforskning, så har du chancen her.

Efter hvert oplæg vil der være mulighed for spørgsmål fra publikum, og HUMrådet serverer et glas vin til at skylle efter med.

 

 

Daniel de Dios Peña Osmann: Kunsten at gøre leg fælles fornøjelig: En interaktionsanalytisk undersøgelse af håndteringen af fælles forståelse i fysisk og abstrakt leg

 

Julius Bækgaard Brasch/Thomas Pedersen: Persuasive Waste Collection. Playful Resources in Digital Games: A matter of Waste

 

Allan Christophersen: Katalog over de tidligste danske computerspil – 1963-1990

 

Seneste