Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Får vi snart vores uddannelser tilbage?

SYNSPUNKT - Ansatte og studerende på Humanioras mindre og mellemstore fag må gå rundt og være bange for tiden – og med rette.

Endeløse indhug i bevillingerne til undervisning har skabt en situation, hvor der ikke er mere at skære af, og humanistiske uddannelser i verdensklasse står nu til at blive lukket eller besparet til ukendelighed.

For nyligt afslørede Berlingske Tidende, at ledelsen på Det Humanistiske Fakultet var i gang med at udarbejde en liste over fag, man søger at afvikle. Og det er ikke kvaliteten, der har været målestok for dekanatets blacklisting af rentable og urentable uddannelser på humaniora. Det er cool cash.

En ting er, at Folketinget vælger at spare på uddannelse og forskning i en tid, hvor investering i samme er vejen ud af krisen og ind i videnssamfundet.

En anden – og værre – er, at de sorte lister bliver udarbejdet i hemmelighed. Kun fordi listen blev lækket, er de studerende på Lingvistik, Finsk, Eskimologi eller Latin nu klar over, at de er blevet blacklisted. Og her taler vi altså ikke om små nicheområder: Latin er fx stadig et gymnasiefag.

Jovist kan de studerende sikkert få lov til at gøre deres uddannelse færdig, men efterfølgende faglig sparring eller potentiel forskerkarriere, den må de til udlandet efter.

Lukningstruede fag er dem, vi har brug for

Det ’sjove’ er, at fagene på den mørkeste del af den sorte liste slet ikke behøver at tage til udlandet. Der er nemlig masser af arbejde til lingvistikere, eskimologer, finsk- og latinkyndige i Danmark.

Faktisk har mange af de nu lukningstruede fag et langt lavere ledighedstal end de mere ’rentable’ fag. Men det finansielle argument er åbenbart det eneste, der betyder noget, når uddannelserne skal vurderes som værdige. Det handler om penge, ikke faglig indsigt eller mulighed for arbejde efter studiet.

Derfor spørger vi: Hvad nu videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen og rektor Ralf Hemmingsen? Er den eneste udvikling man kan skabe på Københavns Universitet en udvikling i retning af besparelser, lavere kvalitet og afvikling af uddannelser?

Eller skal der igen være plads til at tænke visionært – for vores uddannelsers og fremtidens skyld?
Vi ved, at skal udviklingen vendes, kræver det et stop for alle besparelser. Men for at sikre det høje niveau, en ordentlig hverdag på Københavns Universitet og en god fremtid for Danmark og for os studerende er det lige netop det, der skal til.

Bjarke Thomas Rubow læser europæisk etnologi med tilvalg i hebraisk på 3. år
Bjarke Lindemann Jepsen læser retorik med tilvalg i samfundsfag på 3. år

LÆS: Dekan Kirsten Refsing, Humaniora, svarer på kritikken.

Seneste