Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Politik
På Naturvidenskab har bunker af bestillinger på eksamensbeviser hobet sig op, og færdige kandidater kan ikke regne med at få beviset inden for to måneder selvom det er deres ret. Fakultetet forklarer ventetiden med tekniske problemer og personalemangel og lover snarlig forbedring
Senest to måneder efter den afsluttende eksamen skal der meget gerne dumpe et eksamensbevis ind ad brevsprækken hos kandidater der har afsluttet deres studie på Københavns Universitet. Men på Det Naturvidenskabelige Fakultet er der siden i sommer opstået en pukkel der betyder at de færdige kandidater ofte må vente meget længere ligesom geolog Joakim Korshøj.
Hvor lang den gennemsnitlige ventetid er, findes der ikke tal for. Men der ligger en stak bestillinger på eksamensbeviser tilbage fra i sommer der endnu ikke er blevet behandlet, fortæller studiechef Karen Rønnow.
»Jeg vil nødig kommentere den konkrete sag der bliver henvist til, men jeg kan fortælle at vi er frygtelig langt bagud hvilket vi selvfølgelig beklager dybt. I efteråret har der været mange problemer både i forhold til personale og teknik, og det har akkumuleret en pukkel,« forklarer hun.
Printere og personale
Sagen kommer derfor ikke som en overraskelse for Karen Rønnow. Tværtimod har man på Naturvidenskab længe været opmærksom på problemet, og allerede i efteråret satte fakultetet ind for at finde en løsning.
»Afdelingen har været hårdt ramt af sygemeldinger, så i oktober måned tog vi nogle vikarer ind for at kunne følge med. Men det er relativt kompliceret at stykke eksamensbeviserne sammen fordi vi har en meget åben og fleksibel struktur i uddannelserne. Alle beviser er forskellige fordi de studerende har forskellige meritter og dispensationer, så vikarerne skulle lige ind i det hele. Og da vi så endelig havde personalet, svigtede teknikken,« fortæller Karen Rønnow som mener det nu er tid til at se fremad.
»Der er ekstra mandskab på, og vi har indkøbt nye printere, så nu kører arbejdet på højtryk, og vi håber at komme til bunds i bunkerne i løbet af den næste måned så vi kommer ned på en ekspeditionstid på under to måneder.«
Front sikrer arbejdsro
I værste fald kan et manglende eksamensbevis have konsekvenser i forhold til både lønforhandlinger og retten til dagpenge, men Karen Rønnow forklarer at når de i Studenterservice er blevet kontaktet af studerende med et konkret behov, er deres sag blevet taget ud af bunken og behandlet med det samme.
Det undrer hende derfor også at Joakim Korshøj har været i kontakt med Studenterservice tre gange uden at der er sket noget i hans sag. Men der er en grund til at han ikke selv har kunnet ringe til Indskrivningen som skal færdiggøre hans karakteroversigt, men er blevet henvist til Studenterservice gang på gang.
»Når der inden for et bestemt område er opstået en pukkel, bliver medarbejderne dér overbebyrdet alene med at besvare telefonopkald og mails. Derfor fungerer Studenterservice som en frontlinje der skal sikre fred til de medarbejdere der rent faktisk skal udføre arbejdet. I Studenterservice kender de situationen og kan videreformidle når der er nogle generelle problemer,« forklarer Karen Rønnow.
tmjo@adm.ku.dk