Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Politik
KLUMME - I en tid hvor politikere presser på, for at de studerende kommer hurtigere igennem, kræver det mod at fokusere på kvaliteten af uddannelse. Det forventer denne skribent at KU’s nye prorektor for uddannelse tør gøre.
Københavns Universitet har netop annonceret, at der skal ansættes en ny prorektor for uddannelse. Stillingen bliver opslået i april med ansøgningsfrist i maj.
Det er vigtigt, at KU’s ledelse anerkender nødvendigheden af at satse på uddannelse i en tid, hvor ledende politikere mener, at der skal skæres på uddannelse, mens de samtidig vil have de studerende hurtigere igennem. For sandheden er, at styrket kvalitet i uddannelse og ikke nedskæringer, som vil sikre lavere gennemførselstid på universiteterne.
Derudover er ansættelsen af en prorektor for uddannelse en god nyhed, fordi vores uddannelser reelt har været underfinansieret i lang tid. Det har medført, at der på mange uddannelser er alvorlig mangel på undervisningstimer og -kvalitet.
Dog håber jeg ikke, at rektor glemmer uddannelsesområdet efter ansættelsen af prorektor. For på trods af, at det ikke bliver rektors primære ansvarsområde, er kvalitet i uddannelse stadigvæk noget af det allermest vigtige for et universitet.
Selv om man endnu ikke ved meget om stillingen, ved man, at den ny prorektor blandt andet vil få ansvaret for studiemiljø, uddannelseskvalitet, medinddragelse og talentudvikling.
Som studerende ser jeg frem til ansættelsen af den nye prorektor. Men jeg har også forventninger. At satse på uddannelseskvalitet er et stort løfte i en tid, hvor det politiske fokus er at få studerende hurtigere igennem. Derfor er det vigtigt, at vi studerende kan være med til at påvirke den nye retning, fordi det er os, som kender vores uddannelser bedst.
Jeg håber, at den nye prorektor vil følge den af rektor Ralf Hemmingsen udstukne retning, som understreger, at høj uddannelseskvalitet skal være en topprioritet.
Jeg håber også, at der bliver tale om et et kvalitetsløft for alle studerende. Udviklingen af såkaldte eliteforløb må ikke komme til at tage midler fra de ’normale’ studerendes uddannelser.
Vores uddannelser er i forvejen underfinansierede, og det giver derfor ikke mening, at en lille gruppe studerende skal kunne få løftet kvaliteten af deres undervisning på bekostning af, at kvaliteten sænkes for de resterende studerende.
Jeg forventer især, at vi studerende kommer til at blive inddraget i forbedringen af uddannelseskvaliteten såvel som studiemiljøet, for her er der stadigvæk meget arbejde at tage fat på. Der skal skabes et studiemiljø, hvor studerende skal føle at de hører til og hvor de har lyst til at opholde sig – for eksempel på det nyfusionerede Science og på det nybyggede KUA2.
Dette må ikke foregå uden en meningsfuld inddragelse af KU’s studerende. Derfor forventer jeg også, at vi studerende vil blive inddraget – blandt andet igennem studienævn – når kvaliteten af vores uddannelser skal hæves. For for at gentage mig selv: Det er vi studerende, der kender vores uddannelser bedst.
Ikke desto mindre har jeg tiltro til at der vælges en kompetent prorektor, fordi jeg tror på at vi sammen kan skabe det bedste universitet.
Uni-avis@adm.ku.dk