Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Politik
NYHEDSOVERBLIK ONSDAG - Humanister er mere værd end ingeniører - Politikerne jamrer og gør medierne til syndebuk - Fede fisk er ikke sunde alligevel, siger forsker - Protester over overvågning udebliver - Gadekampe i Tyrkiet er en værdikamp.
Virksomheder, der hyrer en kandidat fra humaniora eller samfundsvidenskaberne får i snit en gevinst på henholdsvis 100.000 kr. og 640.000 kr. mere om året, end hvis de ansatte en civilingeniør, skriver Information. Så husk at ansætte en kandidat i filmvidenskab, næste gang du skal have opført en bil- og togbro.
I en kronik i Berlingske stanger lektor Klaus Kjøller, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, efter politikerne, hvis rituelle beklagelser over, at medierne ikke gider skrive om ‘substansen’ i deres politikker, dækker over, at de i virkeligheden er sure på vælgerne. Kjøller mener, at det vil være et demokratisk fremskridt, hvis politikerne i stedet ville jamre direkte over vælgerkorpsets lave kvalitet.
Måske er det nødvendigt at droppe forestillingen om, at man kan spise makrel for at få et langt sundt liv. Ny forskning viser ifølge Videnskab.dk, at de fede fisk måske slet ikke er gode for hjertet.
I Berlingske kommenterer professor i statskundskab Mikkel Vedby Rasmussen den kun mildt ophidsede reaktion på afsløringerne af USA’s enorme overvågningsprogram. »Det forstyrrer mig […] at det er undgået de flestes opmærksomhed, at den amerikanske regering kun føler, at den skal retfærdiggøre aflytningen af sine egne borgere. Overvågningen af alle os andre bryder ingen amerikanske love,« skriver han.
I DR’s Religionsrapport diskuterer eksperterne, hvad det er, der foregår i Tyrkiet. »Samfundet er endnu mere polariseret nu. Og hverken regeringen eller oppositionen har dæmmet op for den frygt, der er i befolkningen. De har tværtimod fastholdt den polariserende retorik, siger Daniella Kuzmanovic, adjunkt ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier.