Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Hvordan styrker vi kemiundervisningen?

SYNSPUNKT - Hvordan kan det være, at ingen har spurgt eksperterne om, hvordan vi styrker den kemiske undervisning og får de bedst mulige studiemiljøer?

Det er vidst en ret anerkendt sandhed, at svaret afhænger af måden, der bliver spurgt på. Og at der sjældent svares på noget, der ikke bliver spurgt om. Det må være gået op for en del studerende og ansatte på Det Biovidenskabelige Fakultet (Life) og Det Farmaceutiske Fakultet (Farma) i løbet af de sidste par uger.

I hvert fald for de studerende og ansatte, der har læst det internationale ekspertpanels rapport om sammenlægningen af kemiinstitutterne på KU. I begyndelsen af rapporten listes tre spørgsmål, som universitet ønsker svar på af eksperterne. Fokus er klart: Hvordan styrker vi den kemiske forskning på Københavns Universitet?

Uddannelse underprioriteret som i gamle dage

Med dette indlæg vil jeg hverken anfægte, at KU arbejder fokuseret på at forbedre kemien eller forskningen generelt. Men jeg forbløffes, når man ikke et eneste sted spurgte ekspertpanelet om, hvordan vi styrker den kemiske undervisning og får de bedst mulige studiemiljøer. Især når FLN-samarbejdet i sin tid blev skabt for at forbedre vores uddannelser.

I Studenterrådet troede vi ellers, at den tid var forbi, hvor forskningen var forrest i feltet i den strategiske udvikling, mens uddannelserne kom halsende bagefter. Og derfor undrer det os også, at man helt har glemt at få eksperternes kvalificerede bud på, hvordan vi skaber den bedste undervisning og de mest velforankrede studiemiljøer på de kemiske uddannelser.

For vi er vel enige om, at god forskning forudsætter gode uddannelser, ligesom gode uddannelser forudsætter god forskning?

Det var i hvert fald den forståelse, jeg har fået med rektoratets fokus på uddannelse både under projekt Den Gode Uddannelse og senest i processen mod Strategi 2016. Som rektor skrev på sin blog den 8. december:

»På KU skal vi ganske enkelt være de bedste til at levere uddannelse, hvor de studerende for alvor mærker suset fra forskningen og samtidig oplever at få en uddannelse, der er brugbar og efterspurgt både her til lands og globalt.«

Klarhed ønskes

I Studenterrådet mener vi, at uddannelse skal være KU’s førsteprioritet. Og det betyder også, at uddannelserne skal tænkes ind, når vi udvikler KU’s struktur. Og vi bliver nødt at have klarhed omkring de uddannelsesmæssige konsekvenser ved for eksempel sammenlægninger af institutter. Når vi ikke får det, så føler de studerende og de ansatte sig ført bag lyset, som vi ser det på Farma og Life i forbindelse med diskussionen om kemisammenlægningerne.

Derfor spørger vi: hvornår får vi internationale eksperters svar på, hvordan vi styrker den kemiske undervisning?

Seneste