Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
Skaf hjælp: Det er ikke pinligt at spørge dumt hvis du er i tvivl om din it-sikkerhed på KU, men det er pinligt at undlade at spørge hvis du har gjort noget dumt eller ulovligt og du så ikke gør noget bagefter. Ti punkter om informationssikkerhed på KU skal løftes i 2009
Vær opmærksom! I det mindste når du bruger it-systemerne på Københavns Universitet. Vær heller ikke bange for at spørge om hjælp hvis du er i tvivl om din it-sikkerhed.
Sådan er budskabet i en ny kampagne om informationssikkerhed for ansatte og studerende på Københavns Universitet (KU). Kampagnen skal få alle til at tænke sig grundigt om når de bruger it på KU.
Der er nu lavet ti forskellige plakater som hver viser et nyt aspekt ved it- og informationssikkerhed, og plakaterne optræder både som annoncer her i Universitetsavisen og kommer til at hænge på alle fakulteterne gennem hele år 2009.
»Formålet med kampagnen er først og fremmest at lære studerende og ansatte at bruge KU’s it-systemer på en sikker måde. Folk skal vide at de kan henvende sig et sted med spørgsmål om it-sikkerhed, fortæller Kurt Bjernemose, KU’s chef for informationssikkerhed.
Faktisk må folk gerne henvende sig til ham direkte hvis de har spørgsmål. Eller de kan henvende sig til deres lokale sikkerhedsudvalg eller it-ansvarlige medarbejder.
Særlige risici i et frit miljø
Fordi KU er et sted med mange forskellige brugere, kan det måske være vanskeligt for nogle at forudse problemerne.
»KU er et åbent miljø, og alle har forskellige grunde til at være på internettet. Desuden arbejder KU også selv for at være synligt til stede i cyberspace. Og så kan det måske være svært at gennemskue at hvis man downloader copyright-beskyttet materiale, for eksempel billed-filer, MP3-musikfiler eller bøger, så kan et måske udenlandsk firma efterfølgende stille med et erstatningskrav. KU har løbende tilfælde hvor der kan gøres erstatningskrav gældende, og det kan blive rigtig dyrt,« siger Kurt Bjernemose.
Faktisk blev passwords for alle KU’s brugere netop indført blandt andet for at sikre at ingen skulle komme og gøre erstatningskrav gældende mod en forkert person.
Er skaden først sket, må folk hellere henvende sig én gang for meget end én gang for lidt hvis de er usikre på deres eller KU’s it-sikkerhed, mener Kurt Bjernemose.
»Hvis der sker noget, så henvend dig for at få hjælp. Det er ikke flovt at bede om hjælp, men det er flovt ikke at bede om hjælp og så ødelægge noget for både sig selv og andre.
anfj@adm.ku.dk