Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Politik

KU: Reklamebesparelser er vildt oppustede

MARKEDSFØRING - S og SF vil spare 400 millioner kroner ved at begrænse uddannelsesinstitutionernes annoncering, men ifølge Claus Nielsen, studiechef på Københavns Universitet, anvender KU ganske få midler på uddannelsesreklame.

400 millioner kroner, der kunne gøre meget større gavn andre steder, bruger landets uddannelsesinstitutioner på annoncering, lyder det i S og SFs finanslovsforslag.

De to partier vil derfor indføre begrænsninger på omfanget af uddannelsesreklamering.

Meget mindre tal

Ifølge Claus Nielsen, studiechef på KU brugte KU 3,6 millioner kroner i 2007/2008 på uddannelsesmarkedsføring. Tallet skal ses i relation til KU’s STÅ-indtægter, der er cirka 1,4 mia.

Blandt andet gik 2,5 millioner kroner i 2007 til en kampagne, der skulle brande KU på linje med de bedste universiteter i verden i forbindelse med fusionen.

Der blev indrykket helsidesannoncer med teksten: »Yale, Cambridge, Oxford, Copenhagen (udtales med stiff upper lip) Vi er kommet i klub med de bedste universiteter i verden«, hvilket bragte sindene i kog hos en del KU-ansatte.

Penge til besøg

Bestyrelsen har afsat 2,8 millioner kroner til markedsføring centralt i 2010, men derudover reklamerer fakulteterne også selvstændigt for et ukendt beløb.

Ifølge Claus Nielsen bliver de fleste af pengene brugt til at annoncere for det årlige åbent hus-arrangement, hvor gymnasieelever og andre kan komme på besøg, inden de beslutter, hvor de vil søge ind. Et mindre beløb går til international annoncering af KU’s engelsksprogede COME-uddannelser.

»Ideen om at lokke nogen til at læse noget, de ikke ønsker, er helt tosset, og vi ønsker slet ikke studerende, der ikke for alvor er interesserede. Annonceringen handler om at få de unge til at komme til åbent hus, så de kan få en reel information om vores studier. Vi gør meget ud af at fortælle, at det ikke kun er fest og farver at gå på universitetet, men at det også kan være de hårdeste år i dit liv. Budskabet er: tænk dig om og besøg os, inden du vælger,« siger Claus Nielsen.

KU´s egne studiestartsundersøgelser viser, at den nationale annoncering hjælper gymnasieelever med at finde ind på hjemmesiden studier.ku.dk og til KU’s rekrutteringsarrangementer.

clba@adm.ku.dk

Seneste