Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Mere erhvervsrettet undervisning på Økonomi, tak

Univalg 2022 — Vi skal blive endnu bedre til at følge med tiden og holde trit med verden udenfor. Det er nemlig der, vi ender.

Vi uddanner generelt gode økonomer på Københavns Universitet, men mange ting er stadig indrettet til en tid,, hvor man gik på universitetet for at kunne forske, når man var færdig. Verden ser bare anderledes ud i dag. Det er meget få politter, der går forskervejen og bliver i universitetsverdenen.

Vi skal være bedre til at tilpasse vores undervisning til arbejdsmarkedet på den anden side, da det er her, vores studerende ender. Det betyder, at vi skal have mere fokus på kombinationen mellem den teoretiske og anvendte økonomi, så vi som studerende får en reel indsigt i, hvordan man kan bruge den økonomiske teori, vi lærer i praksis.

Jeg har tre forslag til, hvordan økonomistudiet bliver mere erhvervsrettet:

  1. Mere fokus på skriftligheden på studiet, så studerende bliver bedre til at formulere sig fagligt på skrift og formulere vores viden til andre.
  2. Flere tag-hjem-eksamener, så eksamener ikke længere kun handler om ren teori, men også om at tænke i økonomiske problemstillinger og deres løsning fra den teori, vi lærer.
  3. Undervisningen skal gøres mere praktisk tidligere på studiet. En del af årsagen til den høje frafaldsprocent, som vi har, tror jeg, er, at vi ikke formår at vise de studerende, hvad man kan bruge økonomi til rent praktisk. Derfor skal det blive meget tydeligere, hvordan man kan bruge pensum i praksis.

Vi har et fantastisk studie, som jeg håber, vi alle er meget glade for. Men vi kan blive endnu bedre til at følge med tiden og holde trit med verden udenfor. De fleste af os ender nemlig derude, og det er vores opgave som studienævn på Økonomi at lave en uddannelse, der forbereder de studerende på den virkelige verden.

Seneste