Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Mormor har brug for din hjælp

Digital svindel — Jeg lever af at hjælpe andre med it, men var selv ved at blive snydt for nylig. Svindlerne bliver dygtigere – de ældre bliver mere udsatte. Derfor hjælper vi i FamilieTeknikeren dine bedsteforældre med it. Vil du være med?

Jeg var på Rømø med min mor og hendes kæreste, da min mormor på 88 ringede til os. Hun spurgte »om vi havde fået pengene?«.

»Hvilke penge?« spurgte min mor med bekymring i stemmen og rynker på panden.

»Bankmanden skrev, jeg skulle overføre pengene!« sagde mormor.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Jeg tænkte med det samme, hun var blevet snydt. Men det var umuligt at blive klogere, for hun var langt væk og kunne ikke forklare noget over telefonen. Hun kunne ikke fortælle, om hun skrev med en svindler eller med sin rigtige bankmand, for hun vidste ikke selv, hvilket telefonnummer hun skrev med.

Svindlerne jubler, når vi skammer os

Jeg har mange gange siddet i min mormors dagligstue i Vejle. Hjulpet hende med e-Boks, MitID eller fjernsynet. Nu, hvor jeg bor i København, er det blevet en sjældenhed. Det er jeg virkelig ked af. Især fordi hun har mere brug for hjælpen nu end nogensinde før.

For fjernsynet er desværre blevet det mindste af hendes digitale problemer: Min mormor er i konstant fare for at blive snydt. Det er sørgeligt. Hun ville skamme sig umådeligt, hvis det skete, men det burde hun ikke. Vi er ikke længere det tillidssamfund, hun voksede op i. I 2022 blev 147.000 danskere udsat for digital svindel. I 2023 var tallet 189.000.

LÆS OGSÅ: Hvorfor phisher KU-IT de ansatte?

Trods denne stigning på 29 procent finder mange det stadig skamfuldt at blive snydt. Min erfaring er, at mange holder det hemmeligt eller værre endnu; sletter bevismaterialet. Dét sidder svindlerne og klapper henrykt i hænderne over. For det forstærker vores kollektive uvidenhed. Derfor er vi nødt til at tale meget mere åbent om vores egne oplevelser med digital svindel.

Selv en it-nørd kan blive snydt

Jeg har stiftet rigt bekendtskab med digital svindel – og frygten for det – gennem mit arbejde hos FamilieTeknikeren. Vi er en virksomhed bestående af digitale ildsjæle fra forskellige universiteter i København, der brænder for at hjælpe digitalt udsatte. Vi besøger mange ældre borgere i deres dagligstuer og hjælper dem med alle de udfordringer, teknologien giver dem. På daglig basis er digital sikkerhed på agendaen under vores besøg, og vi ser et støt stigende behov for opmærksomhed på det.

Hvis jeg ringede til min mormor lige nu og bad hende overføre penge, ville hun gøre det. Hun vil altid hjælpe mig

Svindlerne er bedre til teknologi end normale danskere. Selvom jeg lever af at hjælpe andre med it, var jeg selv lige ved at blive snydt for nylig, da jeg ventede en pakke fra PostNord. Jeg modtog en veltimet spoofing-sms’, der netop gav sig ud for at være fra PostNord. Den sagde, der var sket en fejl, og at jeg skulle opdatere mine oplysninger – sikkert også betalingsoplysninger, hvis jeg var nået så langt. Det gik heldigvis op for mig undervejs i udfyldningen af formularen, at jeg var ved at ’dumme’ mig, og jeg fik stoppet i tide.

Når man næsten kan snyde mig, kan man bestemt snyde min mormor. Og for at runde historien om hende af: Hun var heldig – denne gang. Det viste sig, at hun ikke havde nået at overføre nogen penge. Men episoden viser, at det nemt kan gå galt, også for din bedsteforælder.

En svindler kan i dag ringe til din mormor eller farfar fra dit nummer. Bruge din stemme, der er klonet ved hjælp af AI. Fortælle om den ferie, du lige var på, for den postede du på Instagram. Bede om penge. Hvis jeg ringede til min mormor lige nu og bad hende overføre penge, ville hun gøre det. Hun vil altid hjælpe mig. Hendes kærlighed og tillid gør hende til et oplagt offer.

Lad os hjælpe vores bedsteforældre

»With great power comes great responsibility.« Spider-Man har edderkoppenettet ved sine fingerspidser – du har internettet ved dine.

Til dig, der er ’digitalt indfødt’ og er heldig nok til at have en bedsteforælder eller andre ældre tæt på dig: Sæt en eftermiddag af, hvor du lærer dem lidt om digital sikkerhed. Aftal også et fælles kodeord, du skal nævne, så de ved, det er dig, de taler med. Når nu du alligevel er der, kan du lige så godt hjælpe dem med deres fjernsyn og e-Boks også. Der er jo kaffe på kanden.

LÆS OGSÅ: To-faktor-godkendelse hører til i helvede

Hvis du går fra dagligstuen med en stolt glæde over at have hjulpet, kender du den følelse, vi arbejder for i FamilieTeknikeren. Og hvis du gerne vil hjælpe flere end dine egne bedsteforældre og betales for det, søger vi netop dig. Skriv til os på hej@familieteknikeren.dk, hvis du vil høre mere.

Seneste