Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Politik
STUDIEVALG – Ifølge de to partiers finanslovsforslag kan staten spare 400 millioner kroner årligt, hvis de offentlige uddannelsesinstitutioner holder op med at konkurrere mod hinanden gennem annoncering. Pengene skal føres tilbage til sektoren.
Universiteterne bruger millionbeløb på annoncering, fordi de unge er blevet en vare, som de kæmper om at indfange hurtigst muligt for at få penge i kassen. Det mener Socialdemokraterne og SF, der vil have uddannelsesinstitutionerne til at indgå en permanent våbenhvile.
De to partier skriver således i deres finanslovsforslag, »at annonceringen har nået et omfang, der langt overskrider reel oplysning og vejledning«, og at »det er meningsløst, når offentlige uddannelsesinstitutioner konkurrerer mod hinanden gennem annoncering.«
Ifølge forslaget kan en kraftig begrænsning af annonceringen spare staten for 400 millioner kroner.
»Universiteterne reklamerer imod hinanden i stedet for at oplyse, men vi vil sikre, at de unge får mulighed for at vælge deres uddannelse på et oplyst grundlag, i stedet for at de bliver udsat for smarte reklamer. Flotte kampagner og størrelsen af reklamebudgettet skal ikke være afgørende for, hvor den enkelte vælger at læse,« siger SFs universitetsordfører Jonas Dahl.
Jonas Dahl understreger, at det ikke er intentionen, at de sparede reklamemillioner skal havne i den lækkende statskasse, men derimod føres tilbage til uddannelsesinstitutionerne.
S og SF vil pålægge uddannelsesinstitutionerne begrænsninger i brugen af annoncering, men Jonas Dahl forestiller sig dog, at reglerne skal udformes i dialog med universiteterne og de andre uddannelsesinstitutioner.
»Universiteterne må først erkende, at det er et problem, at de bruger så mange penge på annoncering, men jeg oplever en relativt stor forståelse, når jeg snakker med universitetsledelserne. Problemet er snarere, at ingen har lyst til at begrænse sit reklamebudget uden at være sikker på, at de andre også gør det, så løsningen er at indføre fælles begrænsninger i brugen af annoncer,« siger Jonas Dahl.
clba@adm.ku.dk
Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.