Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Selv efter otte måneder har Københavns Universitet ikke styr på at undervise under corona

Trods indkøb af dyrt it-udstyr til undervisning og mange menneskers hårde arbejde, sejler undervisningen stadig på mit fakultet, og det er for ringe, når universitetet har haft så lang tid til at omstille sig, skriver danskstuderende.

Som ny studerende på Københavns Universitet har jeg haft meget store forventninger til mit studie. Jeg læser dansk, og dette er en kæmpe begivenhed i mit liv.

Uheldigvis er der kommet en pandemi snigende ind fra højre – som ingen naturligvis havde kunnet forudse. Det har været svært for alle at tilpasse os de nye rammer, som vores liv tilbyder for tiden. Jeg synes dog virkelig, at vi studerende – og unge generelt – har gjort, hvad vi kan. Hele vores ungdom har stået på standby siden marts, og det, forstår vi, er nødvendigt, for at komme ud på den anden side.

DEBAT

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Men en ting, som jeg i hvert fald ikke forstår, er, hvordan en så stor offentlig institution som Københavns Universitet kan håndtere situationen så dårligt. Vi tænker ikke på situationen marts 2020, da hele landet lukkede ned, og vi alle stod ansigt til ansigt med en situation, vi aldrig havde konfronteret før. Nej, jeg tænker på november 2020 – altså otte måneder senere.

Otte måneder har universitet altså haft til at omlægge undervisning, købe kamera- og mikrofonudstyr, hyre ekstra it-folk og lægge klare retningslinjer for de studerende.

Jeg siger ikke, at KU’s ledelse intet har gjort. For det har de. Undervisningen er omlagt, for mit vedkommende sådan, at halvdelen af vores hold er hjemsendt på skift. Dette kunne være en udmærket strategi, der ville mindske smittespredningen, idet der er færre forsamlet, hvis den dog bare blev ført ordentligt til dørs. Problemet består i, at med denne metode agerer halvdelen af klassen passivt publikum på Zoom, mens den anden halvdel (eller de, der møder op) må kæmpe en kamp for at undgå den akavede stemning og samtidig – i det mindste forsøge – at opretholde bare et nogenlunde flow, der minder om det, undervisningen engang havde.

Alt dette bøvl, fordi bordene på mit fakultet absolut skulle tilbage i klasserne, og vi derfor ikke kunne holde den påkrævede afstand med en fuldtallig klasse. Vi snakker her de samme borde, som Det Juridiske Fakultet, i samme bygninger, har haft stående inde i deres lokaler under hele coronakrisen.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVISENS NYHEDSBREV HER

Jurastuderende beholdt bordene

Derudover er der kommet it-supportere til hver fællesforelæsning, og de gør et kæmpe stykke arbejde for at få tingene til at virke for os hjemme i stuerne. Der mangler dog mange elementer, før projektet er i mål. Vores onlineundervisningsplatform, Zoom, er flere gange brudt ned på grund af internetforbindelsen. Dette, fordi der ikke både er plads til opladere til lærerens computer og internetstikket ved katederet. Det er åbenbart enten-eller.

Vores onlineundervisningsplatform, Zoom, er flere gange brudt ned på grund af internetforbindelsen.

Afbrydelser er sket både før og under undervisningen, så de hjemsendte studerende ikke har haft mulighed for at følge med i undervisningen. Samtidig har vores undervisere adskillige gange spildt en stor del af deres kostbare undervisningstid på at få systemet op og køre igen. Dyrt og nyt kamera- og mikrofonudstyr er smidt ind i hvert lokale, og så er det op til vores stakkels og i forvejen pressede undervisere at få det til at fungere – uden for undervisningstiden, naturligvis.

Derudover er der ikke nok stikkontakter i lokalerne, så man må gå på kompromis med opladning, kamera eller internetstik – man kan ikke få det hele. I hvert fald ikke på Københavns Universitet.

Vi studerende savner også klarere retningslinjer og ikke mindst klar besked, hver gang noget skal omlægges eller ændres. Dette gælder alt fra opdeling af hold til brug af mundmind. Det er klart, at det er en forvirrende tid for os alle, og ikke mindst for universitetets administration, men det er vel netop en administrations job at forbedrede, udrede og iværksætte beslutninger?

Det er under al kritik! Vi har skullet være omstillingsparate fra dag ét og være indstillet på at modtage undervisning online. Men det er simpelthen ikke i orden, at mange studerende er ufrivilligt hjemsendt fra universitet uden mulighed for at modtage den undervisning, de er lovet, fordi universitet stadig ikke – efter otte måneder – har styr på det, som det kræver.

KU har haft evigheder til omstille og forbedre sig

Nok er der brugt rigeligt penge, men udstyret kræver tilslutning og introduktion (og flere stikkontakter, tak), og det kan simpelthen ikke passe, at det er vores undervisere, der skal stå for dette arbejde. De er ansat til at lære fra sig og inspirere os studerende, ikke til gang på gang at skulle fikse forbindelser og håndtere uventede it-problemer.

Nu må Københavns Universitet simpelthen komme ind i kampen og få styr på tingene – ligesom universitetet forventer, at vi studerende har, når vi møder ind hver dag i håb om at få noget ud af den uddannelse, som vi igennem skatten betaler for.

Det er forståeligt, at verden står i en situation, som aldrig er set før, men KU har haft evigheder til omstille og forbedre sig, og det er begyndt at gå ud over de studerende.

Seneste