Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Uddannelse
TRIVSEL – KU’s studerende får igen mulighed for at fortælle, hvad de mener, er godt og dårligt ved studiemiljøet på deres fakultet
Trives du på din uddannelse, og er det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø i orden, eller er der noget, der burde laves om?
Det har de studerende på Københavns Universitet (KU) mulighed for at svare på fra den 15. november til den 30. november, når KU under sloganet »Vi vil forbedre dit studiemiljø – vil du?« igangsætter den lovpligtige undervisningsmiljøvurdering med en spørgeskemaundersøgelse.
De studerende fik en email med link til det spørgeskema, de skal udfylde, i deres indbakke på intranettet, KUnet mandag den 15. november.
Ifølge arbejdsmiljøkonsulent Anette Tørning er der god grund til, at de studerende skal vælge at bruge et kvarters tid af deres liv på at udfylde spørgeskemaet.
»Guleroden er, at der kommer noget ud af det. De studerende vil opleve konkrete og specifikke forbedringer, der vil gøre deres studieliv bedre,« siger hun.
Anette Tørning henviser til, at der er sket rigtig meget med undervisningsmiljøet siden den seneste undersøgelse i 2007.
Der er kommet øget adgang til trådløst netværk og elstik til bærbare computere, der er blevet etableret flere studiepladser og kommet bedre inventar. På de fleste fakulteter har de også forsøgt at fremme det sociale miljø, samt arbejdet med kommunikationen til studerende.
»Der er blevet fokuseret på trådløst net og el-stik, fordi det var et udbredt ønske i besvarelserne i 2007. På samme måde vil der også blive taget fat på de temaer, der springer i øjnene i besvarelserne denne gang,« siger hun.
På nogle få fakulteter er der lavet handlingsplaner for forbedring af indeklimaet, det æstetiske undervisningsmiljø, bedre forhold for handicappede studerende og fokus på at øge kendskab til evakuering.
Der er i alt udarbejdet 67 handlingsplaner. Heraf er 26 af dem gennemført, 23 er delvist gennemført og otte er endnu ikke iværksat
Se oversigt over, hvad der er gennemført her.
Ifølge Anette Tørning bliver der i undersøgelsen spurgt bredt i spørgeskemaet. Det psykiske undervisningsmiljø omhandler emner som kontakten til underviseren, kommunikationen på instituttet, studievejledningen og hjælp til personlige problemer.
Det fysiske miljø drejer sig om, hvorvidt lokaleforholdene er i orden, om inventar, indeklima, rengøringen og ude-arealerne.
Det æstetiske undervisningsmiljø kan for eksempel være om der er udsmykning på væggene eller ej.
Det er målsætningen at få flere end de 32 procent, der svarede i 2007, til at deltage denne gang.
clba@adm.ku.dk