Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Slut med it-service om aftenen og i weekenden

BESPARELSER – Koncern-IT’s Servicedesk på Københavns Universitet halverer åbningstiderne som følge af Folketingets besparelser på universitetsområdet. Ændringen gælder fra 1. maj.

Har du nogensinde brug for hjælp til KU’s it-systemer efter kl. 16 eller i weekenden?

Så vil du fremover være nødt til at slå lidt koldt vandt i blodet. Koncern-it’s Servicedesk meddelte i går i en nyhed på KUnet.dk, at man – på grund af besparelserne – er nødt til at reducere åbningstiderne.

Hvor man før kunne komme i kontakt med Servicedesk mellem kl. 7.30 og 22 i hverdagen og klokken 10-22 lørdag-søndag, vil telefonerne fremover ikke blive taget i weekenderne eller på hverdage efter klokken 16 (om fredagen klokken 15). Det forkorter den ugentlige åbningstid fra 96,5 til 41,5 timer.

Vicedirektør for Koncern-IT Klaus Kvorning Hansen beklager de gener, ændringen måtte give. Han tror dog, at generne vil være minimale:

»På en gennemsnitlig hverdag har otte ud af 130 henvendelser ligget uden for den åbningstid, vi kommer ned på. Samtidig har de fleste af henvendelserne om aftenen og i weekenderne handlet om login og fornyelse af password – og efter vi for nylig indførte en ny løsning, hvor man kan fornye password via Nem-ID, er de henvendelser næsten ophørt,« siger Klaus Kvorning Hansen.

Hjælp den førstkommende hverdag

Koncern-IT tager sig af teknisk og brugeradministrativ support vedrørende KU’s fag-systemer, telefoni og id-kort – og står også for supporten til printere og pc-arbejdspladser i Fællesadministrationen og på Det Juridiske Fakultet.

Ifølge nyheden på KUnet.dk betyder besparelserne, at Servicedesk uden for de nye åbningstider ikke kan assistere med følgende:

• Hjælp til logon på KUnet
• Hjælp til logon på KUmail
• Eskalering af kritiske sager vedr. nedbrud på it-systemer
• Oprettelse/registrering af sager i KU it-sagsbehandlingssystem.

I stedet henviser Servicedesk til vejledningerne i Medarbejderguiden (internt KU-link). Det vil også være muligt at sende mails og/eller indmelde sager via selvbetjeningen, som vil blive tjekket den førstkommende hverdag.

Med ændringen vil Koncern-IT’s servicedesks åbningstider matche dem, man finder i fakulteternes it-serviceafdelinger.

Dennis.christiansen@adm.ku.dk

Artiklen er opdateret 27/4 kl. 14:35 med citater fra vicedirektør for Koncern-IT Klaus Kvorning Hansen.

Seneste