Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Statistik-professor er årets underviser på SCIENCE

Hæder — Professor Susanne Ditlevsen fra Institut for Matematiske Fag er rigtig god til at gøre tal og svære statistiske beregninger interessante. Derfor har de studerende udnævnt hende til Årets Underviser på SCIENCE foran 17 andre.

De fleste studerende kan godt blive lidt lange i blikket, når emnet er komplicerede statististiske beregninger. Men ikke i Susanne Ditlevsens timer. Hun er statistikprofessor på Institut for Matematiske Fag og er kendt for at undervise med begejstring og indlevelse i kurset ‘Stokastiske processer’.

Hun inddrager gerne visuelle og praktiske ting i sin undervisning og krydrer den med quiz og spørgsmål, der inddrager de studerende. Netop på grund af sit engagement er Susanne Ditlevsen kåret til Årets Underviser på SCIENCE.

Hands on

Det er SCIENCErådet, der repræsenterer alle studenterorganisationer på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, som udpeger Årets Underviser. Og de fremhæver netop Susanne Ditlevsens dedikation til undervisningen i deres begrundelse:

»Hun udstråler en entusiasme, der smitter af på de studerende. Hun inddrager visuelle og konkrete ‘hands on’ elementer i form af farvede klodser, som de studerende bygger tårne med i forelæsningen. Susanne bruger tårnene til at forklare og illustrere statistiske begreber. Denne form for undervisningsudvikling er med til at inspirere kollegaer og bidrager i det hele taget til udvikling af god og engageret undervisning – der bringer begejstring og nysgerrighed ind i klasserummet,« hedder det i indstillingen til prisen.

Stoffet skal relateres

Det er fjerde gang prisen uddeles til en undervisere på SCIENCE. De tre tidligere modtagere er fra henholdsvis Kemisk Institut og Niels Bohr Institutet. Med prisen følger et diplom og 75.000 kroner, hvoraf de 50.000 går til prismodtagerens undervisningsteam, og de sidste 25.000 kr. til vedkommendes egen lomme.

Min opgave er at give de studerende noget udover det, der står i bogen

Susanne Ditlevsen, Årets Underviser, SCIENCE

Selv siger Susanne Ditlevsen, at hun forsøger at gøre stoffet så konkret som muligt:
»Jeg forsøger at opbygge en bestemt stemning i auditoriet, når jeg underviser. Det er ikke afgørende, at jeg når at gennemgå det, der står i bogen. Det duer ikke, hvis man ved lidt om, hvordan læringsprocesser foregår. Min opgave er at give de studerende noget udover det, der står i bogen. Det vigtigste er, at undervisningen er varieret, og at jeg ved, at jeg har de studerende med. Al hjerneforskning siger jo, at man kun kan koncentrere sig i 20 minutter af gangen. Og jeg kan sagtens mærke, når folk mister koncentrationen.«

Når lyset går op

Susanne Ditlevsen har været skuespiller i mange år, før hun begyndte at læse, så hun er ikke uvant med at kommunikere et budskab til et stort publikum. Og hun understreger, at det ikke er nok bare at læse op fra en bog eller pege på formler på tavlen.

»Jeg forklarer altid, hvorfor de skal bruge den viden, og hvad de kan bruge det til i deres videre færd. Men de studerende skal også være en aktiv del af undervisningen, for hvis jeg ser en masse telefoner liggende fremme, så tager det også noget af min energi. På samme måde får jeg jo energi, når jeg kan mærke, at de forstår de teorier, jeg gennemgår,« siger hun og fortsætter:

»Når jeg stiller et spørgsmål, bruger jeg meget det med at give dem noget tænketid, så det ikke kun er de hurtigste, der kan følge med i timen. Og det er fantastisk, når man kan se, at lyset pludselig går op for dem.«

Se Susanne Ditlevsens videnskabelige CV her.

Seneste