Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Studerende filosoferer over den gode uddannelse

STUDENTERINDDRAGELSE - Olav Hesseldahl har det sidste halve års tid spekuleret over, hvad der gør en uddannelse god, og hvad han vil kunne bruge sin egen filosofiuddannelse til. Nu får han mulighed for at dele sine tanker med andre på innovationscampen den 11. november.

Hvad har jeg egentligt lært de seneste fem år? Hvad skal jeg bruge min uddannelse til?

Sådanne spørgsmål trænger sig på hos mange, når specialeskrivningen nærmer sig. På nogle uddannelser ligger svarene lige for, mens de på andre kræver en del gravearbejde at finde frem. Sådan har Olav Hesseldahl det hvert fald med sit studium. Han har en bachelor i medievidenskab og læser nu filosofi på kandidatdelen.

LÆS OGSÅ: KU rykker ind i fristaden.

»Nu har jeg brugt to år på at blive klog på filosofi og har lært sindssygt meget om mennesket, og om hvordan vi agerer. Jeg ved, at jeg har fået en stærk faglighed, en unik uddannelsesprofil og en række stærke værktøjer, men jeg har også erkendt, at jeg ikke vil være forsker.«

»Jeg kan bare ikke få forklaret, hvad uddannelsen så kan bruges til på arbejdsmarkedet. Det er op til mig selv at finde ud af,« siger Olav Hesseldahl.

Lang afklaringsrejse

Han har allerede været vidt omkring i sin søgen efter svar. I forbindelse med en opgave lavede han besvarelsen som en kronik til en avis for at prøve at bruge sin viden i praksis.

For øjeblikket er han i gang med tilvalgsfaget ‘Kreative processer og Innovation’ på Institut for Kunst og Kulturvidenskab. Det er et tilbud til studerende med lyst til at skabe innovative løsninger på almene udfordringer i samfundet.

Han har desuden fulgt et forløb på JobLab Humaniora, der er et karrieretilbud til kandidatstuderende, hvor de blandt andet kan blive introduceret til forskellige projektstyringsredskaber, træne mundtlig formidling og præsentationsteknik og få afklaret deres kompetencer og karrieremuligheder.

Derudover er han med til at arrangere konferencen ‘Suitable for Business’, der skal kortlægge, hvad humaniora kan bidrage med i erhvervslivet. Deltagerne skal blandt andet løse en case for en virksomhed.

Må selv tage ansvar

Innovationscampen i Den Grå Hal, som KU arrangerer, tager fat på flere af de spørgsmål, som Olav Hesseldahl har gået og tænkt over. De studerende skal for eksempel diskutere hvilke undervisningsformer, der rykker, og hvordan man gør uddannelserne mere brugbare, så han meldte sig med det samme til campen.

»Jeg har en idealistisk ide om at bruge min faglige viden til at bidrage til løsningen af nogle af de problemer, vi står overfor som universitet og samfund,« siger Olav Hesseldahl.

Han mener, at KU’s styrke er den store faglighed, men man kunne godt åbne sig mere overfor samfundet og erhvervslivet uden at gå på kompromis med de videnskabelige idealer.

»Mit eget fag har en tendens til at lukke sig om sig selv, og skærme sig fra andre fagområder, erhvervslivet og samfundet generelt. Men du må også selv gøre noget som studerende. Tingene bliver ikke serveret, så du må selv opsøge det og afklare med dig selv, hvad du kan. Det er netop derfor, jeg har meldt mig til campen,« siger Olav Hesseldahl.

clba@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.

Seneste