Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
ANMELDELSE - Studierabat-app'en Studiz har forladt beta-rugekassen, men børnesygdommene hærger fortsat. Det er en skam, mener vores anmelder, som tror, at Studiz-folkene ellers har fat i en god idé.
Da jeg i januar anmeldte studierabat-appen Studiz, var det med blandede følelser. Selve idéen om at samle studierabatter og gøre det muligt at bruge dem direkte fra mobilen er god. Men appen virkede ufærdig, og oprettelsesprocessen var uigennemskuelig og klodset.
LÆS: Anmeldelse: Studiz hjælper dig med at finde de gode studierabatter.
Nu har Studiz så lanceret en ny udgave af deres app og hjemmeside, og jeg kan afsløre allerede nu, at jeg er chokeret. Den nye version af appen minder mig lidt om en dårlig eksamensopgave. From the bottom of my heart: jeg synes Studiz-konceptet er en fin idé, og jeg er sikker på, at det sagtens kunne blive populært.
Men set fra et usability-synspunkt er både app og hjemmeside et ekstremt dårligt stykke arbejde. Dårlig feedback, inkonsistens i designet og underlig navigation er bare nogle af de ting, der hæmmer den gode oplevelse af Studiz’ nye hjemmeside.
Al tekst er fx centreret, også de lange passager, og nogle dele af siden er på engelsk, hvor resten er på dansk.
Jeg er ikke nogen gramma-nazi, men Studiz-hjemmesiden (og også dele af appen) er så fyldt med stavefejl, at min gamle dansklærer ville kaste med tavlekridt, hvis han så det.
Den generelle troværdighed er i forvejen meget lav, når designet ikke ligefrem udstråler kvalitet, og hvorfor en af de ellers meget kyndige ansatte (se https://www.studiz.dk/team-studiz) ikke lige tager sig fem minutter til at læse korrektur på indholdet, er mig en gåde. Min fejlliste er i øjeblikket over 10 punkter lang, and growing.
For at gøre en lang historie kort, er version 2.0 af Studiz egentlig ikke en forbedring, men bare en omstrukturering af det, der også fandtes i den gamle udgave. Brugeroplevelsen af hjemmesiden er i hvert fald ikke blevet testet igennem, og appen er kun blevet unævneværdigt forbedret.
Det skal dog nævnes, at jeg kun har testet iPhone-udgaven af appen, og ikke Android og Windows versionerne som også er tilgængelige.
Hvis Studiz virkelig vil tages seriøst, er det en absolut nødvendighed at få rettet alle småfejlene, hvoraf mange hurtigt kan ordnes. En lynhurtig usability-test vil desuden være til alles bedste.
Havde der stået et stort ‘BETA’ klistret ud på forsiden, havde det været forståeligt med problemerne. Men en færdig og lanceret udgave, der fungerer, som den gør? Det kan næsten ikke være rigtigt. Kom igen Studiz, we believe in you!
Prøv selv Studiz og kast et blik på det omfattende katalog over studierabatter på https://www.studiz.dk
uni-avis@adm.ku.dk