Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
APP-ANMELDELSE - Start-up virksomheden Studiz har digitaliseret dine studierabatter og pakket dem ned i en app.
Det er aldrig sjovt at betale for meget. Slet ikke når man er på SU og ikke har til meget mere end den obligatoriske pasta-bolognese og en enkelt fredagsøl engang imellem. Det er derimod altid rart at få ting billigere, og er man studerende på jagt efter billigere restauranter eller biografbilletter og lignende, har man heldet med sig.
Start-up virksomheden Studiz har lige inden årsskiftet lanceret en app, der samler en lang række studierabatter og tilbyder dig at gøre brug af dem direkte fra din smartphone (plastik-studiekortet er ikke længere nødvendigt). App’en verificerer dig gennem WAYF (Where Are You From), som blot kræver dit login til din uddannelses intranet, f.eks. Absalon hvis man er fra København, CampusNet hvis man er fra Aarhus og så videre. Ideen rummer et enormt potentiale og appellerer særligt til den sparsommelige studerende.
Desværre lader det til, at holdet bag Studiz-app’en har været meget hurtigt ude af døren for at få lanceret et nogenlunde brugbart produkt, hvilket særligt kommer til udtryk i app’ens design og funktionalitet.
Når det nu er nødvendigt at have app’en for at kunne benytte mange af rabatterne, må man antage, at brugernes smartphones er et vigtig omdrejningspunkt for Studiz. Jeg kastede mig derfor ud i at oprette en profil direkte fra app’en. Men som et populært citat siger: man lærer af sine fejl. Og ak og ve hvor jeg lærte.
Processen for at komme i gang er utrolig klodset og besværlig. Man kan selvfølgelig logge ind via Facebook, men der hentes ikke et profilbillede (som ellers er et krav), og er man logget ind via Facebook app’en (og ikke gennem en mobil-browser) bliver man bedt om at logge ind igen. Man skal også verificeres, og her sendes man bare videre til studiz.dk (som ikke er bygget til mobiltelefoner). Det undrer mig, hvordan et produkt, der tager udgangspunkt i mobilitet, ikke har en mobilvenlig hjemmeside. Men orker man at gennemføre oprettelsesprocessen for lige at spare den 10’er på sin biograftur, er der faktisk en del andre rabatter samlet hos Studiz, som man kan benytte sig af – og så længe du har din smartphone med dig, har du også dit studiekort lige ved hånden.
Men det kræver selvfølgelig, at du kan finde de rigtige rabatter i app’en. Selv valgte jeg at vise interesse for ‘Café og Restaurant’-kategorien, hvorefter jeg får fem Burger King-logoer serveret. Man kan ikke se, hvor de enkelte ‘restauranter’ ligger, før man trykker på knappen og undersøger nærmere. Det lyder umiddelbart meget tilforladeligt, men hele app’ens hovedside fungerer på den måde, og den ville man have været langt bedre foruden. Samtidig virker det som om, at den ikke rigtig har styr på hvilke butikker, der ligger tættest på, da den f.eks. foreslår Burger King i Valby, når jeg bruger app’en på indre Nørrebro.
App,en virker billigt produceret og er fyldt med mangelfuldt design, der desværre sænker helhedsoplevelsen. Samtidig er der en lang række småting, der yderligere gør app’en kritiserbar, som links der ikke virker og markante stavefejl for at nævne nogle få.
Man må uden tvivl tage hatten af for studerende, der på SU får etableret en virksomhed og stablet et brugbart produkt på benene. Men Studiz-app’en står ikke op, den kravler. Ideen er god nok, app’en er der bare ikke endnu.
Det er ærgerligt, da helt grundlæggende mangler og dårlig brugervenlighed kan være med til at skræmme de nye brugere væk fra en nystartet virksomhed som Studiz, inden de overhovedet får oprettet en profil. Jeg håber, at de får en digital designer (eller en anden fagkyndig person) til at påpege de mest basale/frustrerende fejl (der er langt flere, end jeg har nævnt her) og får dem rettet i en fart, så alle studerende kan nyde rigtig godt af en ellers god ide.
Hvis Studiz spiller kortene rigtigt, ligger der uden tvivl et stort potentiale i udviklingen af app’en og produktet som helhed. Desværre virker den nuværende version som en tidlig beta udgave, der er blevet presset igennem døren for at nå en deadline.
Samlet set er Studiz-konceptet godt. Der er masser af studerende i Danmark, der ville kunne nyde godt af de mange studierabatter samlet på et sted.
Desværre er app’en dårlig produceret, hvilket medfører en halvsløj oplevelse, som gør gentagende brug uattraktiv.
Det er næsten synd at sætte en vurdering på noget, der virker som et igangværende projekt, men ikke desto mindre vil jeg gøre et forsøg. Konceptet alene og det faktum, at projektet blev startet af én person, er et point værd. Ligeledes er det at få en app på AppStore en lille kamp i sig selv, hvilket også er et point værdi.
Desværre halter helhedsoplevelsen og udvikleren af app’en kunne godt have brugt et par ekstra timer bag skærmen. Jeg vil derfor give Studiz karakteren fire for den gode idé – og forhåbentlig se en total renovering af app’en inden for den nærmeste fremtid.
Uni-avis@adm.ku.dk