Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Undervisere presses til at lade studerende bestå

PENGE - Noget er råddent på landets universiteter. Studerende slippes igennem uden et tilstrækkeligt højt fagligt niveau for at institutterne kan få den livsnødvendige økonomiske indsprøjtning fra taxametersystemet. Det afslører en undersøgelse i Jyllands-Posten

På KU er undersøgelsen blevet foretaget på Samfundsvidenskab, Naturvidenskab og Humaniora, og den viser, at hver tredje adspurgte underviser har følt sig presset af universitetsledelsen til at prioritere gennemførelse over faglighed.

Hver sjette underviser har ladet ukvalificerede studerende bestå eksamen.

I alt 491 undervisere fra KU, Århus Universitet, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet har svaret på Jyllands-Postens udsendte spørgeskemaer. I de uddybende forklaringer fra underviserne er det tydeligt, at mange oplever et stort pres fra ledelsen og taxametersystemet, der udløser penge til universiteterne per bestået studerende, skriver Jyllands-Posten.

Således svarer en tredjedel, at de føler at universitetsledelsen presser dem til at prioritere gennemførelse af eksamen højere end det faglige niveau.

Et fantastisk system

Resultatet af undersøgelsen bekymrer flere forskningsordførere. Malou Aamund (V) mener, at der er behov for et »opgør med hele den måde universiteternes økonomi er skruet sammen på,« siger hun til Jyllands-Posten, og siger, at universitetsledelsen bør have en dårlig smag i munden, hvis de »bare skubber de studerende ud i verden uden de rigtige forudsætninger.«

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) er derimod overbevist om, at universiteternes ledelser holder det faglige niveau, siger hun til Jyllands-Posten.

»Det er klart mit indtryk, at universiteterne har en høj faglig stolthed. Så jeg synes, det er en lidt hård beskyldning, at universiteterne skulle være villige til at gå på kompromis med kvaliteten for at høste gevinsten af taxametrene« siger hun, og henviser til universitetsloven, som placerer ansvaret af uddannelserne
hos universitetsledelserne.

»Jeg har fuld tillid til, at ledelserne sikrer kvaliteten af uddannelserne sammen med det uafhængige censorkorps og den uafhængige akkrediteringsinstitution. Jeg synes, det er et fantastisk system« siger Charlotte Sahl-Madsen.

Stil en opgave, hun kan bestå

En af de undervisere, der deltog i undersøgelsen, beskrev hvordan presset fra universitetsledelsen kommer til udtryk: »Generelt fokus på økonomi og taxameterpenge (STÅ). Generel nervøsitet over mål og STÅ – beskeder om at dømme “mildt”.«

Andre fortalte om direkte og indirekte trusler om fyringer, indkaldelse til “kammeratlige samtaler” mellem leder og underviser samt overvågning af beståelsesprocenter. Én havde fået en bemærkning fra centerlederen om, at »nu må det vel snart lykkes dig at stille en opgave, hun kan bestå«, efter en studerende var dumpet eksamen to gange.

Videnskabsministeren mener ikke, der kan drages nogle entydige konklusioner fra undersøgelsen, siger hun til Jyllands-Posten. Ude på institutterne går man nok på weekend med en dårlig smag i munden. Er det vores undervisere, der føler sig presset til at sænke de akademiske bomme for at få hjulene til at dreje rundt – og hvem har ansvaret?

ceca@adm.ku.dk

Seneste