Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
SUPPORT - Studerende 'griner af galskaben' på Facebook-side om Københavns Universitet, når det viser sig fra den byzantinske side. Det kan være terapeutisk, siger ophavsmanden.
Caroline blev lige pludselig udskrevet fra Københavns Universitet. Det var der ikke nogen grund til, så hun beklagede sig til administrationen, der gav hende besked på at logge ind på universitetets netværk KUnet med sine studieadgangskoder og få rettet fejlen derinde. Og det ville have været udmærket, hvis Carolines koder stadig virkede, men det gjorde de ikke, fordi hun var blevet udskrevet fra KU.
Sådan kulminerer en beretning om bureaukrati gone bad, som Caroline har valgt at dele med sine medstuderende på Facebook-siden ‘Bureaukratiberetninger fra KU’. Fællesnævneren i mange af historierne på siden er, at små og banale administrationsfejl eller kiksede procedurer medfører næsten uoverstigelige problemer for fremtidsreformpressede studerende.
KU’s it-systemer giver dog også stof til Facebook. En anekdote lyder, at man, indtil for nogle år siden, skulle søge efter sine studieskemaer fra Niels Bohr Institutet på en hjemmeside for Botanisk Institut, og at systemet, når man fandt frem til den rette hjemmesideadresse, talte hollandsk.
Men mens hollandsk jo er noget, man kan lære, var Mortens problem uløseligt: han deler historien om, hvordan han fik besked på at aflevere kursusbeskrivelser sammen med en ansøgning til KU, flere måneder før KU overhovedet havde produceret de selvsamme kursusbeskrivelser. Ingen fremtidskursusbeskrivelser, ingen ansøgning.
(Andetsteds på siden fremgår det, at studerende har fået et venligt tip fra administrationen om blot at vedlægge gamle kursusbeskrivelser. De gælder ganske vist ikke, men ingen tjekker datoerne, og på den måde er papirarbejdet jo udført).
Vi kender ikke studieadministrationens version af historierne ovenfor; bidragyderne på Facebook-siden skriver alene om tingene fra deres egen vinkel og så sandfærdigt, som de selv beslutter. Det skal man lige huske. Der er i øvrigt heller ikke sat navn på nogen af de KU-bureaukrater, der optræder i historierne på Facebook, så det er så at sige hele KU, der bliver udstillet.
Bureaukrati er populært stof! Næsten 700 har liket Bureaukratiberetninger fra KU, efter at siden åbnede den 28. august.
Og opdateringerne på siden har hurtigt fundet deres eget særlige toneleje: De tildragelser, folk fortæller om, må have været meget irriterende at opleve, men alligevel er stemningen på Facebook-siden nærmest skikkelig. Og det er også meningen:
»Jeg har skrevet øverst, at folk bør huske på ikke at rase imod de konkrete medarbejdere, de har oplevelser med, da de sandsynligvis bare gør deres bedste for at hjælpe inden for rammerne af et absurd system,« siger Bureaukratiberetninger fra KU’s ophavsmand Bjarke Mønsted, der selv er ved at færdiggøre sin uddannelse i fysik.
»Det har også en lidt terapeutisk effekt at konstruere et narrativ, hvori vanviddet er reduceret til et finurligt, underholdende optrin, som man kun kan forholde sig til ved at grine lidt distanceret,« mener Bjarke.
Han fortæller om en oplevelse for nylig, der har været en slags katalysator for oprettelsen af Facebook-siden: Tre dage før hans speciale-deadline, informerede KU ham om, at han står til at blive smidt ud på grund af inaktivitet. Men Bjarke har en godkendt specialekontrakt, der siger noget andet.
Er du overrasket over, at så mange har delt deres beretninger på din side?
»På ingen måde. De fleste jeg kender har haft i hvert fald et par af de her oplevelser. Med 40.000 studerende er der jo nødt til at være et utal af sådanne episoder.«
Bjarke Mønsted ved i øvrigt ikke i skrivende stund, om han er færdiguddannet kandidat om to uger, eller om KU har smidt ham ud.
chz@adm.ku.dk