Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Yngre forskere og studerende skal anerkendes for deres forskning

#pleasedontstealmywork — Kampagnen #pleasedontstealmywork peger tiltrængt på et alvorligt problem. Som også rækker videre, skriver repræsentanter for Studenterrådet i denne klumme.

Selvfølgeligskal alle have ret til den viden, de selv producerer. Det burde der ikke herske tvivl om. Virkeligheden for bådestuderende og yngre forskere er dog en helt anden.

Som vi ser med#pleasedontstealmywork oplever mange talenter, at etablerede forskere løber med hæderen for deres visionære ideer. Den vigtigste dyd i forskningen er, at man bliver anerkendt for de gode ideer og det metodiske håndværk, der skaber vigtig ny viden. Det skal nemlig være den forsker, som har de mest nyskabende idéer, der får æren. Hvis nogen pynter sig med lånte fjer, mister den anden sine fjer.

I et videnskabeligt felt er anerkendelse den vigtigste møntfod. Alt andet undergraver forskningens dynamikker, og det giver dårligere forskning i sidste ende. #pleasedontstealmywork er et udtryk for netop dette.

Også studerende rammes

Alt for mange studerende forsker uden at blive anerkendt for det. Det er alt for sjældent, at man ser en studerendes navn på en videnskabelig artikel. Der er forskel på fagområder, og der er forskel på fagtraditioner, men samlet set må vi kunne gøre det bedre. Universitetsuddannelser er forskningsbaserede, men for de studerende, der ønsker at gå forskningsvejen, er det vigtigt at få fingrene helt ned i mulden og deltage i selve forskningen. Det er der nemlig kun få, der får mulighed for i undervisningen.

Der er et enormt pres på de studerende, der gerne vil den vej, og der er en helt vild konkurrence om at få stillingerne. Hvis studerendes forskningsarbejde ikke bliver anerkendt ordentligt, så misser de nogle veje frem i det kapløb, som en forskerkarriere er. Det er vigtigt, at universitetet har fokus på at aflønne studerende, der deltager i forskningsaktiviteter ordentligt–og efter deres kompetencer.

Studerende bør krediteres, når de bidrager til forskning

Hvis de studerende bruger viden fra deres uddannelse, bør det være afspejlet i deres arbejds-og lønforhold. Det må og skal være et fokuspunkt for et universitet, som gerne vil levere ordentlige arbejdsvilkår. Anerkendelse i form af kreditering og ejerskab over ideer er vigtige elementer i yngre forskeres og studerendes liv.

I disse år oplever man i højere og højere grad korte ansættelser og usikre skridt ind i forskningen. Det håber vi, at vi kan sætte en samtale i gang om. Det er alvorlige tendenser, som risikerer at underminere den excellente forskning. Som universitet bliver vi nødt til at råbe op, så der kommer orden i misforholdene.

Seneste