Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Det siger de studerende om Jørgen Olsen

Undervisningspris — Årets Harald 2022 gik til professor Jørgen Olsen for et anatomikursus på medicinstudiets tredje semester, hvor plejer er død. Vi har spurgt et par studerende, hvordan de oplevede undervisningen.

Aleesha Mateen, 29

»Tredje semester på Medicin er notorisk berygtet for det store pensum. Vi hører allerede på rusturen, at det er et helt vildt semester, og så dukker Jørgen Olsen op som kursusleder, og han ser lidt intimiderende ud. Men allerede efter første forelæsning gik jeg ned og stillede ham et spørgsmål, og her blev jeg mødt af en smilende og venlig mand, der var helt nede på jorden.

Jørgen Olsen taler åbent om karakterer og siger, at han nok skal give os redskaberne, hvis vi går efter 12-tallet. Men han siger samtidig, ‘jeg forstår godt de af jer, der ikke stræber efter at få 12, det kan der være mange grunde til, og jeg er her også for jer’.

Aleesha Mateen, medicinstuderende på 4. semester

Jeg er normalt ikke så glad for forelæsningerne, for jeg føler ikke, at det er mig, der bliver talt til. Jørgen Olsen er den første kursusleder, jeg har mødt, som forstår de studerendes udgangspunkt og som i den grad har tilrettelagt undervisningen for at imødekomme vores behov. Han både indleder og afslutter med en Q&A, og hans forelæsninger er interaktive hele vejen igennem.

Han forstår, hvad han kan forvente, og hvor meget han kan lægge over på os. Han taler også åbent om karakterer og siger, at han nok skal give os redskaberne, hvis vi går efter 12-tallet. Men han siger samtidig, jeg forstår godt de af jer, der ikke stræber efter at få 12, det kan der være mange grunde til, og jeg er her også for jer.

Det er lidt vemodigt, at kurset er slut, for jeg er ked af at skulle sige farvel til denne undervisningsform og det engagement, der ligger bag. Omvendt er jeg selvfølgelig glad for ikke at være nødt til at tage kurset om. Men jeg håber, at jeg møder Jørgen Olsen igen senere på studiet, enten som kursusleder eller i form af noget arbejde. Det er meget velfortjent, at han fik undervisningsprisen.«

LÆS OGSÅ: Årets underviser bruger »samme tankegang som Elgiganten«

Mathias Laursen, 21

»Man kan godt mærke, at anatomi er et kursus, der bliver brugt noget krudt på, især hvad angår variationen i undervisningsform og de præparater, vi får lov at have med at gøre. Der er flere forskellige elementer i løbet af forelæsningerne, og det er ens egen skyld, hvis man ikke lærer noget, for Jørgen Olsen bruger både quiz og Q&A, og det aktiverer os til at reflektere ekstra meget over, hvad der foregår.

Stemningen omkring kurset har faktisk været helt sindssyg.

Mathias Laursen, medicinstuderende på 4. semester

Fordi man kan mærke, at han kaster mange ressourcer i undervisningen af os, har stemningen omkring kurset faktisk været helt sindssyg. Vi studerende har virkelig lagt meget tid i faget, måske også mere end vi egentlig burde. Det er jo det første kursus, hvor man har med præparater at gøre, hvor man skal dissekere og føler sig rigtig lægelig, og det tager man dødseriøst. Man vil gerne have styr på det her.

Anatomi er også et stort kursus, hvor man skal lære meget på kort tid. Fordi kurset var så fedt, havde jeg lyst til at lægge rigtig meget energi i det, og vi studerende gejler måske også hinanden lidt op, for der sidder altid nogen og læser, og man kan hurtigt få dårlig samvittighed, hvis man laver andre ting. Selv har jeg faktisk brugt for meget energi på kurset, så i det her semester kommer jeg til at skrue lidt ned for at passe på mig selv.

En anden ting, jeg har sat stor pris på ved Jørgen Olsens undervisning, er fleksibiliteten i at forelæsningerne bliver optaget, så man kan gå tilbage og gense ting, også forelæsninger fra tidligere semestre med forklaringer af vanskelige emner, hvis der er noget, man ikke lige fangede første gang – det har jeg brugt op til eksamen.«

Seneste