Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Arbejdsmiljø

»Drænende, demotiverende, håbløst«: 10 medarbejdere kritiserer nyt datasystem

Et nyt datasystem har gjort det seneste år frustrerende og opslidende for en lang række administrative medarbejdere på Københavns Universitet. »Mange sidder og føler sig dumme,« siger institutsekretær.

De har brugt halve arbejdsdage på simple opgaver. Haft lyst til at banke i tastaturet, når nye fejl har vist sig. Og de har følt, at deres opråb er blevet overhørt af ledelsen.

Nu stiller ti medarbejdere sig frem og kritiserer datasystemet KUPA, der blev indført i april 2021 som afløser for det gamle system ScanPas. Det er det system, der indeholder al data om ansatte på Københavns Universitet, fra personlige detaljer over ansættelsesforhold til ferie- og fraværsoversigter.

»Det er meget langsomt og meget mangelfuldt. Børnesygdomme kan ikke dække det. Det er demotiverende, drænende og frustrerende,« siger Tina Wejlgaard Damkjær, specialkonsulent på Det Juridiske Fakultet.

»Det er et håbløst system. Man vil gerne være effektiv, men man føler, man spilder sin tid, når man bruger det,« siger Pia Christensen, der er dekansekretær på Det Teologiske Fakultet.

Den faglige stolthed lider

Medarbejderne peger på lange svartider i systemet, manglende arbejdskalendere, uforståelige fejlmeddelelser og dobbelte medarbejderprofiler som nogle af de mest nagende skavanker.

Problemer, der ikke er blevet løst efter et år, og som svækker trivslen hos de administrativt ansatte, som bruger systemet.

»Jeg har en medarbejder, der fratrådte den 30. juni, men først nu får afregnet sin ferie. Det er pinligt. Man rammer den faglige stolthed på medarbejdere, der har været her i mange år,« siger Michelle Aagaard Larsen, afdelingssekretær på Institut for Folkesundhedsvidenskab.

Følelsen af at miste faglig stolthed er udbredt, siger Anette Studsgård Winsløw, der er institutsekretær på Institut for Neurovidenskab.

»Mange sidder og føler sig dumme. De føler, at de er dårlige til deres arbejde. Det er rigtig ærgerligt, for det er de ikke. Det er systemet, der er problemet.«

Vicedirektør for HR på Københavns Universitet, Thomas Molin, erkender, at systemet fortsat lider under alvorlige fejl. Han forventer dog først, at alle fejl er rettet til efteråret.

I Uniavisens seneste magasin kan du finde flere beretninger fra de kritiske medarbejdere og læse, hvad ledelsen vil gøre for at højne arbejdsglæden. Find magasinet i en af de mange standere på Københavns Universitet.

Seneste