Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Løbetid — Når vi om lidt skal løbe og hygge os med vores kolleger til den årlige DHL-stafet, så lad det blive uden de overflødige og forurenende KU-T-shirts.
»Så åbner vi for tilmeldingerne til DHL Stafetten…«
DEBATINDLÆG
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
Din afdeling har sikkert modtaget mailen fra HR, som oplyser, at 750 startnumre er reserveret, T-shirts skal bestilles samtidig med tilmelding af hold og »årets model« findes i størrelserne XS-XXXXXL.
Du tilmelder dig DHL Stafetten, og du modtager en gratis T-shirt fra din afdeling. Fedt!
En spritny, helt uskyldig, gratis T-shirt. Den er endda lavet af 100 procent genanvendt polyester baseret på genbrug af plastflasker. Hold da op – du er blevet til en klimakriger. Men er den T-shirt nu virkelig så klimavenlig?
Fra forurening af vand og luft til udnyttelse af arbejdskraft i lavtlønslande, har modeindustrien været en af de mest kritiserede sektorer i forhold til bæredygtighed.
Mens KU-T-shirts kan virke som en uskyldig markedsføringsmetode, er det vigtigt at anerkende deres potentielle skadelige konsekvenser for miljøet. T-shirts forurener: Fra produktion til distribution og sidenhen bortskaffelse. Ved at undersøge og forstå vores (over)forbrugs konsekvenser kan vi arbejde hen imod mere bæredygtige forbrugs- og markedsføringspraksisser, der respekterer vores planet og dens ressourcer.
LÆS OGSÅ: Trivsel og bæredygtighed er ved at ende som løse floskler i KU’s plan for 2030
»Jamen, den her gratis T-shirt er lavet af 100 procent genanvendt polyester baseret på genbrug af plastflasker! Så der forbruges mindre råolie ved produktionen,« indvender du måske nu.
Den svada er desværre ren greenwashing. Tøj lavet af polyester kan ikke genanvendes og har derfor også et stort aftryk i forbindelse med afskaffelse. Derudover udskilles milliarder af små plastikpartikler – mikro- og nanoplast – ved brug og vask, som ender med at forurene havet og vores kroppe gennem den luft, vi indånder, og den mad og drikke, vi indtager. Mikro- og nanoplast er blevet fundet i moderkager, afføring, brystmælk og er endda i stand til at passere blod-hjerne-barrieren.
Den 16. marts 2024 var Danmarks såkaldte Overshoot Day – dagen hvor vi havde brugt flere ressourcer, end planetens økosystemer kan regenerere på et år. Det er en sigende indikator for vores overforbrug, dets konsekvenser for miljøet og vores fremtidige generationers muligheder.
Samtidig står Københavns Universitet over for en stadig stigende efterspørgsel efter bæredygtighed. Og selvom branding af universitetet er afgørende for at tiltrække nye studerende og samarbejdspartnere kan traditionelle tilgange – som eksempelvis merchandise i form af T-shirts – være i konflikt med målet om klimavenlighed.
Den lemfældige omgang med tøjstykker underminerer i sidste ende universitetets troværdighed
Det er vigtigt – ikke kun med tanke på Overshoot Day – at universitetets markedsføring afspejler dets grønne ambitioner. Derfor sender det også et helt forkert signal at opfordre afdelinger til at distribuere gratis T-shirts, der har en betydelig miljøpåvirkning. Den lemfældige omgang med tøjstykker underminerer i sidste ende universitetets troværdighed og engagement i bæredygtighed.
Hvad med at KU overvejer alternative brandingstrategier i overensstemmelse med dets bæredygtighedsambitioner? Hvad med at italesætte fravalget af en T-shirt som et tilvalg af klimavenlige alternativer? Hvad med at bruge værdien af 750 t-shirts til en grøn pulje, der går til bevaring/genopbyggelse af naturområder? Eller støtte til uafhængig, intern finansiering af klimavenlig omstilling og projekter? Mulighederne er mange, hvis viljen er der.
Københavns Universitet kan være med til at udfordre vores kulturelle opfattelse af tøjforbrug og derved sætte skub i den nødvendige ændring for at reducere engangsforbrug af tøj.
LÆS OGSÅ: Studerende og ansatte til bestyrelsen: Vis os, at I rykker mere end bare kommaer for bæredygtighed
Lad os opfordre KUs ledelse til at fremme bæredygtige praksisser og mere miljøvenlige valg i stedet for at tilbyde merchandise i form af en T-shirt, der ikke engang vil modtages hos en genbrugsbutik, når den er udgået som »årets model«.
Lad os udvikle en kultur med bevidst forbrug, hvor folk opfordres til at overveje deres reelle behov og ønsker, før de accepterer gratis produkter.
After all – Det´ bare en T-shirt. En helt unødvendig, miljøbelastende KU-T-shirt.