Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Klimapolitik — KU har en ambition om at halvere de ansattes CO2-udledning. Lad os fremme udviklingen med et erhvervskort til tog, bus og metro; en løsning der ligger lige til højrebenet.
DEBATINDLÆG
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
Som pendlende medarbejder på KU undrer det mig, at universitetet som stor statslig arbejdsplads ikke tilbyder sine medarbejdere muligheden for at få et erhvervskort – et pendlerkort, hvor besparelsen er betydelig i forhold til almindeligt pendlerkort eller bil.
Erhvervskort gælder til bus, tog og metro, og beløbet modregnes over bruttolønnen for en 12-måneders periode. På grund af skattebesparelsen er det ofte det billigste pendlerprodukt, især hvis man har under 30 kilometer til arbejdspladsen.
I dag tilbyder mange private virksomheder og kommuner som en selvfølge erhvervskort, og jeg mener, at også Københavns Universitet bør give sine ansatte dette medarbejdergode. Især, fordi det vil give mange et ekstra incitament til at lade bilen stå og bruge den offentlige transport i stedet, når de skal pendle til arbejde.
Det vil give mange et ekstra incitament til at lade bilen stå
Ser man på universitetets medarbejderantal – og det faktum, at det ikke vil koste KU noget, da der er tale om en bruttolønsordning – mener jeg, at KU har et ansvar for at gå ind i kampen for, at erhvervskort bliver noget, man også kan tilbyde medarbejdere i staten.
Københavns Universitet vil reducere sit samlede klimaaftryk per årsværk med 50 procent i 2030.
Ligesom debatten i Uniavisen om togrejser frem for flyrejser, taler erhvervskortet direkte ind i ambitionen om at fremme klimavenlig transport.
Når ansatte vælger bus, tog og metro frem for private køretøjer, mindskes antallet af biler på vejene, og dermed reduceres CO2-udledningen.
Ved at tilbyde muligheden for erhvervskort ville KU således være med til fremme den kollektive transport, og det ville være et lille, jovist, men vigtigt skridt mod en mere bæredygtig fremtid.