Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Elefant i rummet — Alle 40.000 studerende på KU får fri adgang til generativ AI ved eksamen til efteråret. Er det talt med i KU’s klimaregnskab, og hvordan er det blevet besluttet uden, at vi har talt om AI’s enorme CO2-aftryk?
KU vil jo meget gerne være bæredygtige. Men et vigtigt spørgsmål presser sig på for mig: Hvordan stemmer vores klimamål overens med den planlagte frie adgang til generativ AI ved eksamen for alle studerende fra efteråret 2025?
DEBATINDLÆG
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
Tallene er uhyggelige. En analyse estimerede for nylig, at træningen af en stor AI-model kan bruge over 287.000 kWh elektricitet og forbruge mere end 700.000 liter vand.
Men også efter, modellen er trænet, forbruger hver enkel forespørgsel eller prompt, som det hedder, energi. Præcise tal er svære at finde, men min kollega, der forsker på Datalogi, gav mig denne tommelfingerregel: En forespørgsel i en generativ AI-model svarer cirka til én fuld opladning af din iPhone.
LÆS OGSÅ: Dekaner: Nu skruer vi op for KU’s klimaindsats
Hvis 40.000 studerende og 9.000 ansatte hver dag foretager én AI-forespørgsel, vil det samlede årlige energiforbrug være på 214.620 kWh – hvilket svarer til 20 gennemsnitlige husstande i Danmark. Her skal du regne med, at én daglig forespørgsel nok er meget lavt sat; når først man er i gang foran ChatGPT, kommer man snarere hurtigt op på ti eller hundrede forespørgsler.
Som underviser i bioetik oplever jeg en voksende etisk dilemmafølelse. På den ene side ønsker jeg at leve op til universitetets grønne dagsorden og afhjælpe klimakrisen. På den anden side føler jeg et pres for at lære at bruge og udnytte generativ AI til gavn for undervisningen og de studerendes læring.
Men hvordan kan jeg forsvare brugen af så ressourcetung en teknologi i mine timer, når jeg samtidig forsøger at lære mine studerende om værdien af bæredygtighed og ansvar?
Jeg tror, det er et dilemma, som mange undervisere og ansatte står over for. Vi ønsker at tilbyde det bedste til vores studerende, men vi risikerer at gå på kompromis med vores egne værdier og KU’s klimamål i processen.
Der er ikke enkle svar på dette dilemma. Jeg foreslår derfor, at universitetet iværksætter en omfattende undersøgelse, der sammenligner læringsudbyttet med og uden brug af generativ AI.
LÆS OGSÅ: KU skal ikke æde ‘AI’-bullshit
Jeg foreslår derfor, at universitetet iværksætter en omfattende undersøgelse
En sådan undersøgelse bør inkludere:
Disse indsigter vil ikke kun informere beslutninger om generativ AI’s rolle på universitetet. De vil også skabe en vigtig diskussion om teknologiens indflydelse på vores værdier som akademisk fællesskab.
Generativ AI tilbyder spændende muligheder for at fremme læring og innovation. Men det må ske med omtanke og ansvar. KU har en unik mulighed for at lede vejen mod en bæredygtig anvendelse af teknologi og samtidig fastholde sine etiske forpligtelser.
Lad os tage denne udfordring op og vise, at vi ikke bare kan handle – vi kan handle rigtigt.