Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Økonomiunderviser: Blandet undervisning er the worst of both worlds

Anders Munk-Nielsen oplever, at kvaliteten falder, når han blander digital og fysisk undervisning. »Det er megafrustrerende,« siger han.

Anders Munk-Nielsen er tenure track-adjunkt på Økonomisk Institut.

Fortalt til Rasmus Friis

Det har været en prioritet på mit institut, at så meget undervisning som overhovedet muligt foregår fysisk, og det har betydet, at jeg både har kørt min undervisning fysisk og virtuelt.

Det er lidt noget møg at blande undervisningsformerne. Det bliver the worst of both worlds.

Der har været mange tekniske vanskeligheder, særligt i starten, hvor der var ret meget kaos. Undervejs har jeg fået bedre styr på det tekniske, men jeg skal stadig tænke på, om jeg står på en måde, så de studerende, der er hjemme, kan se mig, og når mikrofonen ikke virker – hvilket sker tit – må jeg bøje mig ned over skærmen og råbe ned i computeren.

Det har med andre ord været svært at lave en forelæsning, som både er god for dem, der er til stede fysisk, og dem, der er med online.

Hold da op, hvor er det frustrerende og svært.

Pædagogik handler jo om at aktivere folk og sørge for, at de ikke bare sidder og lytter til en underviser, der taler i én køre i to timer. Det er let at gøre, når undervisningen er fysisk, og man kan fornemme sit publikum, lave summe-grupper og få de studerende til at byde ind med idéer. Det kan også lade sig gøre virtuelt, fx ved at lave breakout rooms i Zoom, om end det kræver mere tid og planlægning.

Men det er helt ad pommern til at få det til at køre i den blandede undervisning. Jeg har brugt noget tid på at eksperimentere med det derhjemme, men hold da op, hvor er det frustrerende og svært.

På den anden side tror jeg også, at det er noget møg rent psykisk, hvis de studerende slet ikke har fysisk undervisning. Det bliver en meget ensom tilværelse som studerende. Så jeg kan godt forstå, at man blander undervisningsformerne i stedet for at gøre det hele digitalt. Jeg håber bare, at gevinsten ved, at de studerende mødes, opvejer det, man taber i kvaliteten.

Jeg har lige nu et semester, hvor jeg alligevel ville bruge al min tid på det her fag. Problemet er, at jeg ikke kan nå at gøre det lige så godt, som jeg gerne ville. Jeg har måttet gå på kompromis med kvaliteten af undervisningen. Det er megafrustrerende.

Det her tvinger os til at lave ekstra arbejde, men til gengæld får vi helt klart noget ud af det, for nu ved vi, hvordan de her værktøjer fungerer. Det kan måske komme os til gavn, også efter corona.

Seneste