Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Studerende: Karakteren 12+ vil kun øge presset

Karakterer — Uddannelsesminister Tommy Ahlers har luftet ideen om at udvide karakterskalaen med 12+ for at belønne ekstraordinære studerende, der tør at tage chancer og lave fejl. På Søndre Campus er det dog svært at opstøve studerende, der synes godt om ideen.

Først opfordrede uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers studerende til at dele deres fejl og gøre op med perfekthedskulturen. Kort efter luftede han tanken om at udvide karakterskalaen i den ende, hvor de færreste fejl begås.

Hvis det står til regeringen, skal 12 ikke længere være det øverste trin på skalaen. Topkarakteren skal nu også kunne udstyres med et plus: 12+.

Spørgsmålet er, hvordan det hænger sammen: Hvordan får man bugt med en nulfejlskultur ved at få de studerende til at stræbe endnu højere?

Ministeren forklarede, at 12+ ikke er en karakter til den fejlfrie studerende, snarere en belønning til ham eller hende, der har vovet at tænke stort og originalt – velvidende at det kunne gå galt.

»Vi skal have en kultur på vores uddannelser, der motiverer og opmuntrer unge til at præstere og til at tage chancer og udfordre sig selv gennem deres uddannelse. Det skal karakterskalaen og den måde, vi bruger karaktererne på, hjælpe med til,« sagde Tommy Ahlers i en pressemeddelelse.

»Derfor ændrer vi nu skalaen, så der kommer mindre fokus på mangler, og vi indfører 12+. Så der er en belønning for at gøre noget ekstraordinært, og ikke bare være fejlfri. Det skal bidrage til, at vi gør op med perfekthedskulturen, og at Danmark uddanner dygtige, selvstændige og modige unge.«

Nå, fik du kun 12?

På Søndre Campus sidder nogle af de unge, der skal være dygtige, selvstændige og modige og sveder over eksamensopgaver langt fra forårssolen.

På disse kanter er det svært at finde opbakning til Tommy Ahlers’ ide. Enkelte studerende siger, at de er ligeglade med ministerens forslag, men langt de fleste, Uniavisen taler med, kritiserer det.

Vi skal have en kultur på vores uddannelser, der motiverer og opmuntrer unge til at præstere og til at tage chancer og udfordre sig selv gennem deres uddannelse

Tommy Ahlers

Og ikke en eneste støtter det.

»Ideen sprang jo ud af en snak om, at der var for meget karakterræs, og det kan jeg slet ikke forstå, at der skulle blive mindre af, hvis man kan få en ekstra god karakter,« siger Amalie Davidsen, der studerer international sikkerhed og folkeret på Syddansk Universitet og har en bachelor i religionsvidenskab fra Københavns Universitet.

Men kan du ikke se pointen i, at det netop er en karakter til dygtige studerende, der tør satse – og måske fejle?

»Der er bare en risiko for, at karakteren ikke ender med at blive brugt efter intentionen. Jeg kan godt frygte, at det bliver sådan: ’Nå, fik du 12? Ikke 12+’ At 12 ender med ikke at blive en topkarakter, men en lige-ved-og-næsten-karakter.«

Ved siden af hende istemmer Amalie Rasmussen, der læser tværkulturelle studier på Københavns Universitet:

»Ja, det bliver en ekstra ting at stresse over.«

Rasmussen medgiver, at nogle studerende føler, at det er svært at blive belønnet for en ekstraordinær indsats, når topkarakteren 12 bliver uddelt så flittigt. Men hun mener ikke, at en ny topkarakter er løsningen, snarere bedre feedback.

»Det er feedbacken for det, man laver, der burde være det centrale og ikke karakteren i sig selv. Du kan jo sagtens få 12 og så få at vide af din underviser, at din opgave muligvis kan blive udgivet som en videnskabelig artikel. Så ved du, at du har lavet noget ekstraordinært.«

I aulaen på KUA2 sidder tre studerende rundt om et væld af farverige bøger prydet med japanske tegn. De læser alle japanstudier – og de er alle enige med Amalie Rasmussen i, at der er brug for mere feedback og ikke en ny topkarakter.

Særligt ikke, hvis man ønsker at lette presset på de studerende.

»Det tænker jeg i hvert fald ikke, at den nye karakter ville gøre. Den vil kun betyde, at du så skal sigte højere. Jeg tror udelukkende, at den vil øge presset,« siger Kevin Korsbakke.

»Ja, så har du lige pludselig ‘kun’ fået tolv, hvis du ikke også får et plus,« tilføjer Kendt Blackfyre.

Panik på Jura

Jura er kendt som et af de studier på Københavns Universitet, hvor præstationspresset er størst, blandt andet fordi flere advokatvirksomheder har faste krav til ansøgernes karakterblade.

To af dem, der er ved at uddanne sig til jurister, Eida Omar og Andreas Dannevang, synes egentlig, at tanken bag regeringens forslag er fornuftig.

»Jeg kan sagtens se intentionen om, at man gerne vil give en lille guldstjerne til dem, der forsøger at gøre noget helt særligt – og lykkes med det,« siger Andreas Dannevang.

Jeg kan godt frygte, at det bliver sådan: ’Nå, fik du 12? Ikke 12+?’

Studerende Amalie Rasmussen

»Intentionen er rigtig fin,« siger Eida Omar. »At man vil opfordre os til ikke bare at lire pensum af og turde satse noget.«

Alligevel er de begge modstandere af 12+-karakteren.

Ét er, at Omar og Dannevang har svært ved at se, hvordan man kan tænke ud af boksen på jurastudiet, hvor mange eksamener handler om benhård paratviden om sager og paragraffer. De tror heller ikke, at karakteren vil skabe andet end panik hos de studerende, der i forvejen sigter efter karakterstigens højeste trin.

»Allerede nu synes jeg, det lader til, at folk er enormt pressede over karakterræset. Så hvis man lige pludselig også skal have en karakter for at tænke ud af boksen, så tror jeg, der er mange, der tænker, at det er det, de skal gå efter. Og det vil bare øge presset,« siger Eida Omar.

Stadig langt fra virkeligheden

Det er dog ikke sikkert, at de studerende behøver at bekymre sig om plusset bag tolvtallet.

Af pressemeddelelsen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet fremgår det, at der skal nedsættes en ekspertgruppe, som skal foreslå en ændret karakterskala – og ikke kun i den højeste ende. Derfor vil ændringen ikke blive realiseret i den nærmeste fremtid og slet ikke før det nært forestående folketingsvalg.

Ud over udmærkelsen for den ekstraordinære indsats skal ekspertgruppen også komme med forslag til, hvordan man kan minimere springene mellem de enkelte karaktertrin, ligesom de skal præcisere, hvad der skal til for at lande på dem.

Og Jesper Langergaard, der er direktør for Danske Universiteter, mener, at man bør væbne sig med tålmodighed.

»Vi støtter overordnet set, at der bliver bedre mulighed for at honorere den studerende, som leverer noget helt ekstraordinært,« siger han med henvisning til regeringens forslag om 12+-karakteren.

»Men det havde nok været mere hensigtsmæssigt at vente på ekspertgruppens overvejelser, så der lå et samlet udspil.«

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.

Seneste