Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Studerende er ikke gratis arbejdskraft på M/S Museet for Søfart

Frivilligt arbejde — M/S Museet for Søfart svarer på kritik fra studerende, der synes, det er ærgerligt, at museet efterlyser frivillig arbejdskraft.

Kære Rasmus Emil Hjorth

Allerførst tak for dit besøg på M/S Museet for Søfart både i udstillingen og på vores facebookside. I et debatindlæg d. 10. oktober kritiserer du museet for at bruge studerende som frivillige – og gratis arbejdskraft. Det er faktisk en misforståelse. Vi har studerende ansat som museumsguider, rundvisere og ferieformidlere, men de får alle sammen løn for deres arbejde. Lige nu har vi seks studerende fra universiteter eller maritime uddannelser, der er ansat i lønnede studiejobs og indgår i faste vagter på museet.

Det er korrekt, at museet for nyligt søgte frivillige museumsværter i et opslag på Facebook, men vores opslag var ikke henvendt til studerende. Vores korps af frivillige består af mennesker, der af forskellige årsager ønsker at bruge tre til fem timer om ugen på frivilligt arbejde på museet. Oftest er det pensionister, der enten har en passioneret interesse for søfart eller bare et ønske om stadig at yde en aktiv indsats i det lokale kulturliv og være en del af et fællesskab. Museumsværterne har især en social funktion på museet. De yder værtskab, hjælper gæsterne med at finde vej og besvarer praktiske spørgsmål.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Vi er glade for samarbejdet med studerende på M/S Museet for Søfart. Både de studerende, vi har ansat i lønnede studiejobs, og de studerende, der som en del af deres uddannelse kommer i praktik hos os. I praktikforløb aftaler vi med den enkeltes vejleder, hvilke opgaver, der bedst giver den studerende indblik i museumsverden og opbygger relevante faglige kvalifikationer.

Vi beklager at vores efterlysning har givet anledning til misforståelser.

Seneste