Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Talentfuld tysker er årets underviser på SCIENCE

Undervisningspris — Matematikprofessor Jonas Peters er så god til at inspirere de studerende på sit kursus om årsagssammenhænge og matematiske modeller, at han hædres som årets underviser på SCIENCE.

Hvordan kan man sætte årsagssammenhænge og tilfældigheder sammen i matematiske og statistiske formler og få et kvalificeret bud på fremtiden? Det ved Jonas Peters, der er professor i matematik og underviser i statistik og årsagssammenhænge.

Det er han så god til, at hans elever på kurset ‘Causality’ (årsagssammenhænge) har nomineret ham til årets underviser på SCIENCE. I sin undervisning lærer han blandt andet de studerende om årsagsforhold fra data.

Som underviser er det meget nemmere at undervise, hvis du er overbevist om indholdets relevans

Jonas Peters, matematikprofessor og årets underviser på SCIENCE

Den 34-årige professor er glad, da Uniavisen fanger ham på telefonen:

»Jeg er meget glad for prisen! Hvis du ønsker at forbedre verden, folkesundheden eller formidle klimaændringerne, er de statistiske forhold ikke tilstrækkelige. Du skal også kende årsagssammenhængen. Jeg tror, at de studerende føler, at kausalitet og årsagssammenhænge er relevant og interessant – og det er jeg helt enig i,« siger Jonas Peters og fortsætter:

»Som underviser er det meget nemmere at undervise, hvis du er overbevist om indholdets relevans. Af samme årsag burde vi ikke skrive detaljerede beskrivelser af næste års kursus, før vi har undervist dette års kursus,« siger Jonas Peters, der gerne vil takke både administrationen på Matematik og undervisningsassistenterne på alle hans kurser.

Anvender programmering

Det varierer, hvordan Jonas Peters inddrager de studerende på sit kursus, men han anvender både statistiske beregningsmodeller, grafiske modeller og programmering i undervisningen for at de kan se, om modellerne og formlerne virker i praksis.

»Universitetet er også et sted, hvor de studerende skal finde ud af, hvilke teorier, de synes er relevante og nyttefulde at bruge. Desuden finder de ud af, hvor deres individuelle talenter ligger, og hvis de skal finde ud af det, kræver det noget frihed,« siger Jonas Peters.

Undervisningen inspirerer kolleger

Det er SCIENCErådet, som repræsenterer alle studenterorganisationer på SCIENCE, der udpeger vinderen. I deres begrundelse for at vælge Jonas Peters skriver rådet: »At de studerende er begejstrede for hans forskellige nye undervisningsmetoder, som aktiverer og inddrager dem under forelæsningerne.«

De studerende er begejstrede for hans forskellige nye undervisningsmetoder, som aktiverer og inddrager dem under forelæsningerne

Fra begrundelsen for udnævnelsen

Ifølge begrundelsen er Jonas Peters i stand til at adressere »det teoretiske grundlag til virkelighedens problemer« inden for sit felt. Hans undervisning er også med til at inspirere andre kolleger ved at sætte de studerende i centrum og åbne deres øjne for et bredere samfundsperspektiv«.

Det er femte gang, at SCIENCE uddeler prisen for årets underviser. Dekan John Renner Hansen siger i en pressemeddelelse:

»Vi har pligt til at uddanne dygtige kandidater, der opfylder samfundets behov. God undervisning er en forudsætning for at det lykkes. På den måde kan god og interessant undervisning også være med til at mindske frafald blandt de studerende, hvilket er yderst vigtigt og relevant.«

Har modtaget flere priser

Jonas Peters har kun været ansat på Institut for Matematiske fag på Københavns Universitet i knap to år, men han har modtaget flere priser og udmærkelser. I januar i år modtog han 8,2 millioner kroner fra VILLUM Fondens »Young Investigator Programme« til sit arbejde og opbygningen af en forskningsgruppe.

Med prisen som årets underviser på SCIENCE følger 75.000 kr., hvoraf de 25.000 er en personlig pris og de restende 50.000 kr. går til arbejdsgruppens forskning.

Seneste