Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Nedskæringer skader musikfaget hele vejen ned i grundskolen

Fødekæde — Hvis der ikke bliver uddannet dygtige undervisere fra universitetet, sætter det sig i hele Danmarks musikalske dannelse. Elever i folkeskolen er i dag mere musik-fremmede, og det fortsætter i gymnasiet. KU’s nedskæringer på praktisk musik forværrer problemet.

Mine studerende vil ikke engang kunne undervise i gymnasiet, skrev en studielektor i sang fra KU i sidste uge i Uniavisen. Kandidater fra Musikvidenskab er i dag knap nok i stand til at synge for til fællessang, skriver han.

LÆS OGSÅ: Mine studerende vil ikke engang kunne undervise i gymnasiet

Så hvordan skal de som musiklærere kunne skrive et arrangement til skolens bigband eller dirigere gymnasiekoret? Det kan de ikke, og det skyldes i meget vid udstrækning de store besparelser, som uddannelsen har set de seneste årtier.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Elever er mere musik-fremmede

Som faglig forening er vi naturligvis meget imod nedskæringer på al uddannelse, som har med vores fag at gøre. Uanset, om det går ud over dem, der skal varetage undervisningen i gymnasiet, eller dem, som skal videre på universitet, professionsskoler og så videre.

Det, der dog gør nedskæringer på universitetsuddannelserne særlig problematiske, er, at de forstærker et i forvejen eksisterende problem i den musikalske fødekæde. Nemlig, at mange elever fra folkeskolen er mere fremmede over for sang og musik, når de kommer i gymnasiet, end tidligere. Det er i hvert fald vores erfaring og det, vi hører.

Når KU skærer ned på den praktiske musik, skader det hele Danmarks musikalske fødekæde

Det skyldes, så vidt vi ved, at man allerede på folkeskolerne har svært ved at skaffe kvalificerede lærerkræfter. Det betyder, at elevernes møde med musik bliver mindre godt, end det ellers kunne have været. Det gør også, at de ikke har lyst eller mulighed for at vælge musik som valgfag i udskolingen.

Som undervisere i gymnasiet skal vi derfor have rigtig gode instrumentale og vokale kompetencer, hvis vi skal lykkes med at give de mange musik-fremmede elever en god oplevelse med musikken. Og senere endda få dem til at vælge musik og lære dem det, de skal kunne, for senere at varetage jobs som musiklærer eller -pædagog.

KU forværrer udviklingen

Hvis de ikke får de oplevelser med musik, og hvis de ikke vælger musikken til, misser vi muligheden for at give dem alt det, vores fag kan, når det kommer til kreative og sociale kompetencer, identitetsdefinerende oplevelser og elementær almen dannelse.

LÆS OGSÅ: Portræt: Nenia Zenana fra Musikvidenskab er årets underviser 2024

Med andre ord: Når KU skærer ned på den praktiske musik, skader det hele Danmarks musikalske fødekæde. Og det giver uvægerligt mindre kompetente elever, mennesker og verdensborgere.

Seneste