Annonce
Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Regler skal understøtte de studerende, ikke skabe barrierer

Jura — I samfundet ønsker vi at gøre op med administrative byrder og hæmmende regler på arbejdspladsen - hvorfor så ikke på universitetet?

På Københavns Universitet er vi omkring 38.000 flittige studerende, hvoraf langt, langt størstedelen har et ønske om at suge så meget viden til sig som muligt og få mest muligt ud af vores tid på Københavns Universitet. Alligevel ender for mange studerende i situationer, hvor de regler, de møder, i højere grad skaber barrierer end gode rammer for den bedst mulige uddannelse.

LÆS OGSÅ: 34 sekunder fik Josefines verden til at ramle

Vores administration skal være lettilgængelig og være en hånd i ryggen på os, så vi kan få de bedst mulige arbejdsbetingelser. Administrationen skal være en medspiller, frem for den modspiller, den nogle gange bliver. Det skete fx for Julie, da hun afleverede sit bachelorprojekt 34 sekunder for sent.

En for sen aflevering er en for sen aflevering. Men selv om ingen nogensinde kommer til at læse opgaven, må hun ikke genbruge nogen dele af den, fordi det i så fald ville være selvplagiat.

Jeg har endnu til gode at høre om en studerende, der blanker bachelorprojektet i første forsøg og derefter skriver et helt nyt projekt til omprøven. Alligevel er det præcis det krav, Julie nu bliver stillet, fordi hun faktisk forsøgte at aflevere.

Og desværre er Julies historie ikke enestående. Alt for mange studerende har enten selv eller kender nogen med en historie, hvor rigide regler blev et benspænd i stedet for en understøttende ramme.

Hvorfor er det i sig selv en værdi at alle deadlines på universitetet bliver altafgørende for et studieforløb?
*

Regler skal ikke bare være regler. Regler skal være med til at understøtte den bedst mulige læring, trivsel og uddannelseskvalitet.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Vi kan måske blive bedre til at dele de gode erfaringer, der er på de enkelte fakulteter og institutter. Måske vi også skal kigge lidt kritisk på de eksisterende og spørge os selv, om de egentlig er nødvendige eller om man måske kunne finde en lidt mere fleksibel løsning.

LÆS OGSÅ: Leder: Verdensfjernt regelrytteri

Desuden er der en tendens til at mene, at det at være studerende i sig selv skal være hårdt, fordi man skal ud i et hårdt arbejdsliv efterfølgende. Men administrative byrder og regler, der er generende på arbejdspladser, er jo også en ting, vi bredt set ønsker et opgør med i samfundet. Så hvorfor skal vi ikke også forsøge her? Og hvorfor er det i sig selv en værdi at alle deadlines på universitetet bliver altafgørende for et studieforløb?

Derfor håber jeg at vi, i samarbejde med administrationen, kan kigge på de eksisterende regler, så rammerne for os studerende først og fremmest hjælper os med at komme bedst muligt igennem studielivet og bekymre os mere om at forstå Kant eller Einsteins relativitetsteori, end om at misse en deadline.

Annonce

Seneste