Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Politik

Rengøringen har det skidt

Otte ansatte er blevet afskediget samtidig med at der er blevet 40.000 ekstra kvadratmeter at rengøre i indre by

50 kontorer, 13 toiletter, gangarealer, trappevask en gang ugentligt og ekstra serviceopgaver som opvask og oprydning efter møder. Det er menuen rengøringsassistent Marianne Rasmussen på Statens Institut for Folkesundhed, SIF, skal skrubbe og vaske sig igennem på sin syv timers arbejdsdag.

Rengøringspersonalet i den indre by føler at besparelser på otte millioner kroner har gjort livet surt for dem siden årsskiftet hvor de måtte sige farvel til otte kolleger og goddag til flere kvadratmeter at gøre rent.

I indre by og på CSS betyder forringelserne at hver assistent nu skal rengøre hvad der svarer til to og et halvt parcelhus på en time. Fire minutter er der afsat til et kontor på 44 kvadratmeter og to minutter og 45 sekunder til 22 kvadratmeter.

Det betyder at der nu kun må være en skraldespand på hvert kontor uanset hvor mange der arbejder der, så rengøringsassistenterne kan klare deres arbejde hurtigere.

»Jeg er nok af en lidt speciel støbning, men rigtig mange af mine kolleger er trætte og frustrerede. Planerne bliver lavet om hele tiden, så folk er usikre på fremtiden,« siger Marianne Rasmussen der har gjort rent på Københavns Universitet i fem år.

Færre skal lave mere
Det er rengøringsinspektør Annie Fjeldsted der i samarbejde med kollegaerne Ulla Pehrson og Inge Holm Jensen, har ansvaret for at få rengøringsplanerne til at hænge sammen.

De kan konstatere at de med flytningen til CSS nu har ansvaret for at holde 100.000 kvadratmeter rent. Tidligere var tallet 60.000.

»Færre folk skal rengøre et større areal. Vi ved at der er brug for flere penge, men vi har ikke fået flere midler og gør det heller ikke næste år. Folk føler sig nedslidte, og de har det rigtig dårligt med at de ikke kan nå det de skal,« siger Annie Fjeldsted.

Hun forstår ikke hvordan ledelsen kan beslutte at flytte ud på CSS uden at lade de nødvendige midler følge med. For at gøre det hele værre kom der pludselig midt i arbejdet med at lave de nye rengøringsplaner besked fra ledelsen om at rengøringsassistenterne per 1. oktober har ret til en halv times betalt frokost som følge af en ny overenskomst.

De havde ellers i den indre by frivilligt givet afkald på den betalte frokost for ti år siden for at vinde licitationen på rengøringen. Ændringen betyder at der er brug for yderlige tre fuldtidsansatte rengøringsassistenter, og at rengøringsplanerne efter et halvt års arbejde må laves om på ny.

Ifølge Erwin Koster Kristensen, driftschef for den indre by, koster den nye overenskomst 600.000-800.000 kroner årligt. Penge der ikke er afsat på budgettet.

Han forstår godt at rengøringsfolkene føler at de har travlt, men han kan ikke hjælpe her og nu.

Claus Baggersgaard er freelance journalist.

Mindre rengøring

• Otte rengøringsassistenter er blevet afskediget.
• Hver rengøringsassistent skulle før rengøre 270 kvadratmeter i timen. Det er nu sat op til 300 kvadratmeter i den indre by og 350 kvadratmeter på CSS.
• Der må kun være en affaldsspand per kontor uanset antallet af arbejdspladser.
• Ledninger til computere og lignende skal hænges op.
• Der tømmes ikke længere askebægere da universitetet er røgfrit per 1. september.
• Vikarkontoen er beskåret, så de resterende rengøringsassistenter skal dække ind ved ferie og sygdom.

Seneste