Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Studieliv
Vejledningspligt — En ulogisk regel har medført et tilbagebetalingskrav på en måneds SU for en tidligere studerende på KU. Han kritiserer universitetet for manglende vejledning og vil have afgørelsen omgjort. Sagen er endt hos Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
En simpel forespørgsel om studiets afslutningsdato er endt i en længere kamp mod systemet for Kasper Reinhold Grolin, tidligere biologistuderende ved Københavns Universitet. Efter at have fulgt universitetets vejledning står han nu over for et SU-tilbagebetalingskrav, som han finder dybt uretfærdigt.
Sagen rejser flere spørgsmål om vejledningspligten på universitetets forskellige afdelinger.
»Jeg har gjort mit for at få korrekt vejledning,« siger Kasper Reinhold Grolin til Uniavisen om sagen:
»Jeg kontaktede KU allerede i august, fordi jeg var bekymret for min økonomi og ville sikre, at jeg ikke havnede i en økonomisk gråzone mellem SU og dagpenge.«
Sagen begyndte i august 2024, da Kasper Reinhold Grolin inden sit specialeforsvar spurgte Studenterservice på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, hvornår han officielt ville være færdig som studerende.
I mailen, som Uniavisen har set, spørger han til sin afslutningsdato og skriver, at datoen »kan have ret stor betydning for hvor jeg skal få min indkomst fra,« som han formulerer det.
SU-regler ved afslutning af uddannelse
Som hovedregel har du ret til SU til og med den måned, hvor du afslutter din uddannelse. Afslutningsdatoen defineres som den dato, hvor du får din afsluttende karakter. Det gælder uanset, om du afslutter med en mundtlig eller skriftlig eksamen.
Vær dog opmærksom på reglen om, at hvis du afslutter den første dag i en måned (fx 1. oktober), så har du ikke ret til SU for denne måned.
Læs mere om SU-reglerne her.
Han modtog et svar fra administrationen, der forklarede, at hans sidste dag som aktiv studerende ville være datoen for hans specialeforsvar, og derfor tænkte han, at han ville få SU til og med den pågældende måned, hvilket er standarden.
Med denne information planlagde Kasper Reinhold Grolin at afslutte sit speciale 1. oktober 2024 – en dato han efter eget udsagn valgte i samarbejde med sin vejleder og i tillid til universitetets anvisninger.
Men ifølge SU-reglerne er studerende, der afslutter deres uddannelse den første i en måned, ikke berettiget til SU for den måned. Kasper Reinhold Grolin modtog altså SU for oktober, men fik kort efter at vide, at han skulle tilbagebetale beløbet.
»Jeg blev ikke informeret om denne særregel. Det er noget, jeg mener, universitetet burde have oplyst mig om,« siger han.
Havde Kasper Reinhold Grolin skrevet til SU-kontoret på Københavns Universitet, havde de kunnet informere ham om særreglen. Men mailen kom aldrig videre til SU-kontoret, da der ikke direkte blev stillet spørgsmål til SU.
Det forklarer Betina Kongsbak, der er sektionsleder i studieadministrationen på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, i et skriftligt svar til Uniavisen.
Kunne vi have læst ud af hans mail, at han i virkeligheden spurgte os om SU, og ikke om hvilken dato der talte, som han havde skrevet? Måske.
Betina Kongsbak, sektionsleder i studieadministrationen på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
»Han spurgte ikke til reglerne for SU i sin mail, men nævnte i en sidebemærkning, at det betød noget i forhold til, hvor han kunne få sin indtægt fra. Vi svarede Kasper, at uddannelsen afsluttes på dagen for specialeforsvaret, hvis dette var hans sidste eksamen. Vi forholdt os ikke til hans sidebemærkning, da dette ikke var det spørgsmål, han stillede. Havde Kasper specificeret, at han var bekymret for sin SU eller ønskede at vide mere om reglerne for dette, havde vi naturligvis henvist ham til SU-vejledningen,« skriver Betina Kongsbak.
Ifølge Forvaltningslovens § 7, stk. 2, har myndigheder pligt til at videresende en henvendelse, hvis den er sendt til den forkerte afdeling. Det har Uniavisen foreholdt Betina Kongsbak, men hun mener ikke, at reglen kan komme i spil, da mailen ikke specifikt spurgte ind til SU.
»Kunne vi have læst ud af hans mail, at han i virkeligheden spurgte os om SU, og ikke om hvilken dato der talte, som han havde skrevet? Måske. Men jeg må ærligt sige, at når jeg læser hans henvendelse og med det spørgsmål han tydeligt stiller, både i mailen og i emnefeltet, er det min vurdering, at vi har besvaret hans spørgsmål,« lyder det.
I sit svar til Uniavisen understreger Betina Kongsmark, at hun forstår Kasper Reinhold Grolins frustration over at være blevet fanget i en klemme mellem den forudbetalte SU og de bagudbetalte dagpenge.
Kaspers Reinhold Grolin har siden forsøgt at få SU-kontoret til at omgøre tilbagebetalingskravet, hvilket dog er blevet afvist.
»De hævder, at det er mit ansvar at have kontaktet den rette afdeling, og det skulle have været SU-kontoret i stedet for Studenterservice,« siger han.
I sin mailkorrespondance med SU-kontoret har Kasper Reinhold Grolin henvist til Ombudsmandens vejledningspligt for myndigheder. Den fastslår, at borgere i visse tilfælde har ret til at blive stillet, som om de havde fået korrekt vejledning, hvis den oprindelige vejledning har været mangelfuld eller forkert.
Det her handler ikke kun om mig. Det handler om, at man som studerende skal kunne stole på den vejledning, man får fra sit universitet.
Kasper Reinhold Grolin, tidligere studerende på KU
Uniavisen har spurgt Julie Couneau Lohmann Rasmussen, der er sektionschef ved Studiestøtte & Studiemiljø på KU, som blandt andet administrerer SU på universitetet, om det kan komme på tale i denne sag.
Da det fortsat er en verserende klagesag, mener hun ikke, hun kan gå i detaljer, men overordnet set finder hun ikke, at Kasper Reinhold Grolin har fået mangelfuld eller fejlagtig vejledning.
»Derfor kan jeg også kun opfordre til, at man ringer til SU-kontoret, hvis man er det mindste i tvivl om reglerne. I eksemplet her kommer Kasper jo i en økonomisk klemme, og det forstår jeg godt er frustrerende, for det er jo det økonomiske grundlag for mange studerende. Men jeg mener ikke, der er sket en fejl i vejledningen, for han vejledes i det, han spørger om,« siger Julie Couneau Lohmann Rasmussen.
Når du selv siger, SU er det økonomiske grundlag for mange studerende, er det så ikke også rimeligt, at når han i sin mail skriver om bekymringen for sin ’indkomst’, at den mail så videresendes til SU-kontoret?
»Det mener jeg faktisk ikke, for han spørger ikke specifikt ind til SU overhovedet i det her tilfælde,« siger Julie Couneau Lohmann Rasmussen.
Kasper Reinhold ryster på hovedet over svarene fra KU.
»Jeg synes, det er et svagt og idiotisk forsvar præget af, at de ikke har lyst til at indrømme, at der er sket en fejl fra deres side. For hvilken anden indkomst end SU skulle det handle om? Hvilken anden indkomst har KU lovhjemmel og ekspertise til at besvare spørgsmål til studerende omkring,« lyder det fra Kasper Reinhold Grolin, der fortsætter:
»Jeg synes, meget tyder på, at min første mail ikke er blevet læst grundigt nok igennem. Enhver, der læser hele mailen, kan jo læse sig frem til, at konteksten for mit spørgsmål handler om min indkomst,« siger han.
LÆS OGSÅ: Top 3: Her er de SU-fælder, studerende oftest falder i
Efterfølgende har han klaget over forløbet til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. En klage, som endnu ikke er afgjort.
Mailkorrespondancer viser, at det tog universitetet flere uger at behandle klagen. Et faktum, som Julie Couneau Lohmann Rasmussen undskylder.
»Jeg vil gerne beklage, at behandlingstiden for hans klage har varet cirka ti dage længere, end vi ønsker. Vi har haft helt usandsynlig travlt, og derfor har det taget ekstra tid, og det vil vi meget gerne beklage,« siger hun.
Tilbage står Kasper Reinhold Grolin og ved endnu ikke, hvordan klagesagen falder ud hos Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Han er dog indstillet på, at han formentlig må tilbagebetale SU-beløbet for oktober måned.
Ifølge Kasper Reinhold Grolin viser forløbet en manglende koordinering mellem forskellige afdelinger på KU og en stædighed mod at indrømme fejl.
»Det her handler ikke kun om mig. Det handler om, at man som studerende skal kunne stole på den vejledning, man får fra sit universitet,« siger han.
LÆS OGSÅ: Rammer den dig? Forstå den nye SU-reform
Han håber dog, at hans sag kan oplyse flere studerende om særreglen om manglende SU ved at afslutte den første dag i en måned.
»Jeg tror ikke, der er særlig mange, der kender til den regel, og den er ikke specielt logisk,« siger Kasper Reinhold Grolin.
Det anerkender Julie Couneau Lohmann Rasmussen:
»Jeg kan godt forstå, det skaber noget forvirring, at det ikke bare er helt klokkeklart, at hvis du er gået ind i en ny måned, så er du berettet til SU. Men det er ikke os, der fastsætter reglerne, vi efterlever dem bare. Men jeg kan da godt medgive, at det er en smule ulogisk, at det ikke er 30. september, men 1. oktober, der er skillelinjen for måneden.«