Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Svar til de studerende, der bliver ramt af fyringer på SCIENCE

Replik — Vi er i gang med at udvikle inspirationsmateriale og workshops for underviserne om, hvordan man kan levere høj faglig kvalitet i en situation med lidt færre underviserressourcer, skriver prodekanen for uddannelse på SCIENCE.

Tusind tak til de studerende fra Biologis studienævn for jeres åbne brev her i Uniavisen og for at sætte ord på den usikkerhed og frustration, I som studerende kan opleve i forbindelse med de aktuelle besparelser på SCIENCE. Vi sætter pris på jeres engagement og anerkender fuldt ud jeres bekymringer.

LÆS OGSÅ: Vi studerende bliver også ramt af fyringer på SCIENCE

Vi skal balancere mange hensyn

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

I SCIENCE’s ledelse er vi meget opmærksomme på, at besparelser i det omfang, vi står med, ikke kun rammer forskere og andre ansatte, men også vil påvirke undervisningen og jeres hverdag som studerende. Derfor har vi også fra begyndelsen meldt klart ud, at der vil være konsekvenser for fakultetets arbejde – herunder vores undervisning. Vi har løbende arbejdet med at planlægge, hvordan vi skal håndtere disse konsekvenser, efterhånden som de måtte opstå. Herunder også hvordan vi kan inddrage studienævnene.

Det er vigtigt at sige, at vi har et ansvar for at balancere et stort hensyn til de medarbejdere, der bliver berørt af besparelserne, et hensyn til de fagmiljøer, der eventuelt skal løfte ekstra undervisning og andre opgaver i den kommende tid, og så hensynet til jer studerende.

Det er også sådan, at medarbejdere, der skal forlade os, i udgangspunktet bliver ved med at arbejde og dermed undervise, så længe de er her. Vi vil kun løbende finde ud af, hvor der kommer akutte effekter på undervisningen. Derfor har det også kun været muligt at tage samtalerne med studienævnene og studielederne helt generelt – fordi vi endnu ikke kender de konkrete resultater af besparelserne.

Et arbejde i tre spor

I et samarbejde mellem SCIENCE’s ledelse, studieleder og uddannelsesadministrationen arbejder vi på at afbøde konsekvenserne gennem tre spor:

LÆS OGSÅ: SCIENCE står med milliardbygninger og millionunderskud: Fyringer kan ikke udelukkes

For det første er vores pædagogiske læringsenhed i gang med at udvikle inspirationsmateriale og workshops for underviserne om, hvordan man kan levere høj faglig kvalitet i en situation med lidt færre underviserressourcer. Det handler om at støtte de studerendes læring endnu bedre og sikre, at konfrontationstiden udnyttes optimalt, og i nogle tilfælde også at trække mere på for eksempel postdocs til visse typer undervisning. Det handler også om at prioritere de dyre, men nødvendige laboratorie- og feltaktiviteter med videre.

Det andet spor har handlet om at identificere rationaliseringsmuligheder på den mellemlange bane, det vil sige fra forårets kurser. Det kunne være at udbyde flere kurser på tværs af uddannelser, sammenlægning af nært beslægtede kurser og nedlæggelse af valgfrie kurser med meget lille søgning. Studienævnene vil blive inddraget i forbindelse med disse ændringer.

Vi forventer, at den slags situationer kun vil opstå i et meget begrænset omfang

Det sidste og sværeste spor går ud på at håndtere de akutte problemer, der kan opstå i de kommende uger og måneder med at finde undervisere til kurser, efterhånden som medarbejdere forlader os. Her kan institutterne forberede backup-planer og implementere dem, hvis eller når de bliver nødvendige. Det betyder, som vi meldte ud til alle studerende mandag den 17. november, at der kan komme ændringer for enkelte kurser med kort varsel. I så fald vil de berørte studerende blive kontaktet direkte

Vi forventer, at den slags situationer kun vil opstå i et meget begrænset omfang, men for den enkelte studerende, som bliver berørt, vil det selvfølgelig fylde meget. På grund af den hurtige sagsgang, vil det desværre ikke være muligt at tage en drøftelse af disse akutløsninger i studienævnene – men de bliver naturligvis orienteret.

Besparelser vil presse os alle

Vi er helt opmærksomme på, at besparelserne kommer til at presse organisationen, de enkelte forskere og undervisningen bredt forstået.

Alle institut- og uddannelsesledelser på SCIENCE har stor opmærksomhed på kvaliteten af undervisningen og forskningsdækningen. Der har været en god dialog med studienævnene om, hvordan vi kan håndtere situationen bedst muligt, med forståelse for hensynet til både studerende og medarbejdere.

LÆS OGSÅ: Rektor om besparelser på SCIENCE: Der er ingen vej udenom

Vi vil også i det kommende arbejde håndtere de problemer, der opstår, så åbent og hurtigt, som det er muligt, idet vi samtidig skal tage hensyn til de enheder og medarbejdere, som er direkte berørt.

Seneste