Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Fem skarpe om KUnet.dk

EDB - Københavns Universitets intranet er åbnet i dag efter flere års udvikling. Vi stiller fem hurtige spørgsmål til en af hovedarkitekterne bag det nye system til 12 millioner, KU-vicedirektør for kommunikation, Jasper Steen Winkel

1) Hvordan er åbningen gået?

»Godt. Vi havde 800 brugere på i løbet af et par timer. Vi har fået meldinger om, at alle PunktKU grupperum er kommet med over i det nye system. Det der driller mest er at få nogle brugere gennem KU’s nye bruger-login, men det har strengt tage ikke noget med KUnet at gøre.«

2) Hvorfor tog det længere tid end planlagt?

»Ud over en række tekniske vanskeligheder har KUnet været afhængig af en række andre it-projekter på KU. Nye it-driftscentre på HUM og SUND, ny webmail til studerende, FID-projektet med én fælles identitet for alle brugere osv. Desuden er der kun to gange om året man kan lancere så stort et system på grund af eksamen. Vi har altså måtte vente til sensommeren til at gå i luften.«

3) Hvad kostede intranettet?

»KU Kommunikation har arbejdet på projektet i tre år. Det har sammenlagt kostet ca. 12 millioner kr. i eksterne udgifter, efter at det bl.a. har været i offentligt udbud. Vi har holdt det budget LT (ledelsesteamet, dvs. rektor, universitetsdirektør og dekaner, red.) besluttede for et par år siden.«

»Der er tale om en af Nordeuropas største sharepoint-løsninger skaleret til ca. 60.000 brugere og med 8.000 grupperum. Dertil kommer selvfølgelig også interne udgifter til ansatte i KU Kommunikation, som har designet systemet og stået for projektledelsen, og KIT (Koncern-IT, red.), som udvikler og drifter det.

4) Hvad er den største forbedring sammenlignet med punkt.ku?

»For det første har vi sammen med HR&O lavet en ny medarbejderguide for alle ansatte. Guiden giver dig brugervenlig information om f.eks. løn, barsel, ferie, orlov, sygdom og meget mere. Økonomiafdelingen har lavet en række opgaveportaler for økonomimedarbejdere. Det skal gøre det nemmere for den enkelte medarbejder at udføre sit arbejde ved at samle relevant information og værktøjer på ét sted.«

»Men den største forbedring er, at universitetet nu har et system vi med relativt få omkostninger kan udbygge, så alle centre, institutter og fag også kan kommunikere internt, dele filer og invitere gæster udefra. Om få år vil KUnet være langt større og mere lokalt skræddersyet end i dag.«

5) Hvorfor er Universitetsavisen, der producerer flest nyheder om KU, gemt af vejen i hjørnet af en underside?

»Nu kan jeg forsikre avisen om, at der er rigtig mange enheder på KU, der gerne vil have lige netop deres beskeder på forsiden. Konsulentfirmaet Rambøll har for KU imidlertid lavet omfattende undersøgelser af, hvad studerende og ansatte ønsker på deres intranet. Helt overordnet ønsker brugerne én indgang til alle administrative systemer, eksamenstilmelding, grupperum, nyheder i Absalon osv.«

»Målsætningen er således at gøre intranettet til at arbejdsredskab for alle. Nyheder centralt fra er mest et tillæg. Universitetsavisen er uafhængig af universitetets ledelse med egen redaktion, dagsordener osv. KUnet kommer til at linke til en hel serie af uafhængige studenterforeninger, ac/HK-klubber, nyhedsbreve osv. Man skal i øvrigt være opmærksom på, at mange institutter og fag i løbet af 2011 får deres eget lokale intranet. I KUnet bliver der endnu flere nyhedskanaler og lagt langt flere nyheder.«

chz@adm.ku.dk

Seneste