Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

KU vil gerne gøre det let at vælge grønt. Men vi må melde pas på erhvervskort

Replik — Hvorfor tilbyder KU ikke erhvervskort til bus, tog og metro, spurgte en ansat. Svaret er, at vi ikke må. Men vi gør mange andre ting for at nedbringe klimaaftrykket fra pendling og rejser.

Først, tak til Ester Jess Mark for at foreslå erhvervskort til bus, tog og metro som en måde at understøtte bæredygtig mobilitet på KU.

Hvad angår det konkrete forslag, støder vi desværre på overenskomstmæssige rammer for hele det statslige område, som ikke giver hjemmel til bruttolønsordninger såsom DSB’s erhvervskort til kollektiv trafik.

LÆS OGSÅ: Giv de ansatte mulighed for at få erhvervskort

I bæredygtighedsteamet i Campus Service deler vi til fulde debattørens opfattelsen af, at det er vigtigt at finde veje til at gøre det let og attraktivt for den enkelte ansatte og studerende at vælge klimavenligt i en travl hverdag. Og vi modtager meget gerne flere forslag og perspektiver fra KU’s brugere, der kan gøre os klogere på behov og veje frem.

Mange vælger klimavenlig transport

KU arbejder på flere områder for at gøre det lettere for ansatte og studerende at vælge klimavenligt, både når det gælder internationale arbejdsaktiviteter og når det gælder den lokale mobilitet til og fra KU samt mellem campusområder.

Mange studerende og ansatte bruger heldigvis allerede cyklen

Som del af KU’s bæredygtighedsarbejde er der blandt andet fokus på ladestandere til elbiler, omstilling af KU’s egne køretøjer til el, bedre cykelforhold og lettere bestilling af internationale togrejser.

KU’s store campusområder ligger centralt placeret i København, og mange studerende og ansatte bruger heldigvis allerede cyklen eller kollektiv trafik, når de skal til og fra KU.

KU’s klimaregnskab viser, at ansattes og studerendes pendling udgør cirka fem procent af universitetets klimaaftryk. Til sammenligning udgør tjenesterejser cirka 11 procent.

Fly er stadig den store synder

Ud fra en klimavinkel udgør tjenesterejser med fly altså den største belastning på transportområdet. Derfor har KU’s ledelse sat fokus på behovet for en mere klimavenlig rejsepraksis ved tjenesterejser – blandt andet gennem årlige flyrejsedata for KU’s institutter og øvrige enheder samt ledelsesmæssig opfølgning på de 2030-mål for reduktion af klimaaftrykket fra flyrejser, som hver enkelt enhed har sat sig.

LÆS OGSÅ: Hvorfor tilbyder KU’s officielle rejsebureau ikke togrejser?

Næste runde af KU flyrejsedata forventes klar i marts. Vi håber, at mange brugere vil tage del i de drøftelser af veje til at reducere klimaaftrykket fra flyrejser, som skal tages på institutter og øvrige enheder.

Seneste