Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Overblik: Læs de fem råd, der skal forbedre onlineundervisningen

Varier undervisningen, spørg ind, vær til rådighed. Ungetrivselsrådet står bag en håndfuld ideer til, hvordan landets undervisere kan forbedre fjernundervisningen. Se dem her.

Når forelæsningen flyttes fra det fysiske lokale til den digitale platform, går noget tabt. Øjenkontakten, fingrene, der stryger i vejret, småsludren i pauserne.

Onlineundervisningen har været af svingende kvalitet og har for mange studerende ikke formået at fylde det sociale tomrum, der er vokset frem under coronakrisen. Det peger undersøgelser på (for eksempel her og her).

Og det er baggrunden for, at Ungetrivselsrådet nu præsenterer fem ideer til, hvordan underviserne kan forbedre den digitale undervisning. Her er de:

1

Skab varieret undervisning med plads til grin og hygge

»Forelæsninger på Zoom bliver meget hurtigt til envejskommunikation. De har alle de værste træk ved almindelige forelæsninger og ingen af de gode,« siger Johan Hedegaard Jørgensen, formand for Danske Studerendes Fællesråd, der er en del af Ungetrivselsrådet.

Det kan man ændre på som underviser, lyder det i rådets dugfriske kampagne, der også har flere bud på hvordan:

Start dagen med 5-10 minutters hyggesnak, en joke eller en historie. Lav icebreakers undervejs i undervisningen. Inddrag de studerende, prioriter gruppearbejde og ikke mindst: bed dem om at tænde deres kameraer.

2

Vær til rådighed

De studerende kan ikke bare spadsere ned ad trappen i forelæsningssalen og spørge deres underviser om dette og hint, når de er tvunget til at forskanse sig på kollegieværelset. Ifølge Ungetrivselsrådet kan underviserne dog være til rådighed på andre måder:

De kan logge på 15 minutter før og efter undervisningen, så studerende kan hive fat i dem. Sørge for, at de studerende har mulighed for at vende tilbage til dem, mens de laver gruppearbejde. Og de kan lave klare regler for, hvordan de studerende kan stille spørgsmål under forelæsningerne, ligesom de kan forklare dem, hvornår og hvordan de kan få vejledning uden for timerne.

3

Spørg ind

»Nye restriktioner, magtoverdragelse i USA, ny serie på Netflix – you name it

Det er nogle af de emner, som Ungetrivselsrådet foreslår, at underviserne kan vende med deres studerende i løbet af undervisningen. Målet er at skabe den sociale kontakt, der ofte fordufter på digitale platforme.

Rådet opfordrer også underviserne til at spørge deres studerende, hvordan de har det, og tage kontakt til dem, de frygter kan være særligt hårdt ramt af nedlukningen.

4

Tag ansvar for, at alle kan arbejde i gruppe

Noget andet, der let forsvinder, på Zoom er kontakten mellem de studerende, de faglige diskussioner, der ofte fungerer som livgivende afbræk fra underviserens talestrøm.

Ungetrivselsrådet opfordrer underviserne til at bruge breakout-funktionen i Zoom eller Teams, så studerende kan diskutere faglige spørgsmål i mindre grupper. De bør også forberede gruppearbejdet på forhånd, lyder det: Inddel de studerende i grupper, så alle kommer med, og lav mødelinks, så teknikken ikke fejler.

5

Kend til eksterne tilbud

Ensomheden og mistrivslen er steget blandt de studerende under coronakrisen. Derfor opfordrer Ungetrivselsrådet underviserne til at lære diverse tilbud at kende og henvise studerende til dem, hvis de fornemmer, at de er ved at strække våben, fagligt eller psykisk.

Det kunne være Headspace, Ventilen eller Psykiatrifonden, der alle er en del af Ungetrivselsrådet, eller det kunne være Studenterrådgivningen.

Rådene er formuleret af Ungetrivselsrådet.

LÆS OGSÅ: Onlineundervisningen er ikke god nok, siger studerende

Seneste