Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Omdiskuteret sociologikursus er i stykker

Evaluering — Studielederen afviser at kommentere min medstuderendes klage. Men klagen handler ikke om eksamen, den er en kras kritik af hele kursusforløbet, og jeg melder mig i koret.

Studieleder på Sociologi Charlotte Baarts afviser af kommentere min medstuderende Astrid Thilkjær Friers debatindlæg Jeg er dumpet på en teknikalitet.

Jeg tror, at Charlotte Baarts fundamentalt misforstår hensigten med Astrids indlæg. Hvis studerende kun føler sig uretfærdigt behandlet på grund af en eksamensbedømmelse, vil de højst sandsynligt nøjes med at gå igennem den ordinære klageproces.

Men det er ikke tilfældet her, for sagen handler ikke alene om Astrids bedømmelse. Det handler om flere ting ved kurset Critical Reading and Re-Analysis – et kursus, der simpelthen er i stykker, og hvor:

 

  • Der er elever, der er dumpet på grund af misforståelser om de ugentlige afleveringer fra underviserens side.
  • De elever, der skulle tage reeksamen, aldrig modtog en beskrivelse af formalia, og de fik først oplyst afleveringsfristen tre dage før.
  • De elever som dumpede faget på et fejlagtigt grundlagt (inklusiv mig selv), skulle igennem reeksamen, før deres klage blev godkendt.

Der skal drastiske ændringer til

Jeg har ikke engang skrevet om fagets indhold. Hele forløbet har været kaotisk.

Astrids debatindlæg er ikke så meget en klage, som det er et forsøg på at høvle et kursus ned, indtil den kursusansvarlige bliver nødsaget til at foretage nogle drastiske ændringer.

LÆS OGSÅ: Studerende: Vi bliver tvunget til at krænke minoriteter i undervisningen

Der findes nu fem artikler i Uniavisen om problemer ved faget, et hav af negative evalueringer og flere klager, end det burde kunne lade sig gøre for et fag med aktiv deltagelse.

Når ingen af disse initiativer har en virkning, så er de studerende nødt til at kaste kritikken på alle de overflader, hvor den kan formå at klistre sig fast.

Hvis kursusforløbet ikke bliver ændret betragteligt, så tror jeg, at studieleder Charlotte Baarts kan se frem til mange artikler som denne i fremtiden.

LÆS OGSÅ: Nej, vores evaluering af omdiskuteret sociologifag er ikke positiv

Seneste