Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Se mit studiejob: Caroline har svaret på vind og vejr i øst og vest

Studiejob — Caroline arbejder i kundeservice hos DMI og studerer geografi og geoinformatik. Hendes job er, at vide (næsten) alt om vind og vejr.

Studiejobbet: Jeg har studiejob på Danmark Meteorologiske Institut (DMI) og er ansat i kundeservice-afdelingen. I min stilling tager jeg imod alle udefrakommende spørgsmål til DMI, så jeg ved ikke på forhånd hvilke spørgsmål, der vil komme. Vi modtager henvendelser både over telefon og mail.

Fag: Jeg læser geografi og geoinformatik på 2. år. Jeg er på 4. semester.

Hvor længe har du haft jobbet? Jeg har arbejdet her et lille år – siden juli 2016.

Hvordan fik du jobbet? Jeg fik kendskab til jobbet via et opslag i vores geografigruppe på Facebook. Jeg tænkte først, at det nok ikke var muligt, at få et studierelevant job efter blot et år som studerende. Men jeg gav det et skud og sendte en ansøgning alligevel. Jeg blev derefter kaldt til samtale, og som håbet fik jeg jobbet!

Inden man pakker til sommerens festivaller, kan det være en god ide at konsultere DMIs vejrudsigt først

Inden man pakker til sommerens festivaler, kan det være en god ide at konsultere DMI’s vejrudsigt.

 

En dag på jobbet

Første stop er altid den gode kaffemaskine!

Telefonen ringer mange gange i løbet af en formiddag, og der er mange forskellige slags spørgsmål at besvare. For eksempel er dagens første opkald fra Tove på 60 år, som er faldet. Hun vil gerne have DMI til at undersøge forholdene, der gjorde, at hun faldt. Andre opkald kan være fra studerende, som ønsker data til et forskningsprojekt eller en borger, som undrer sig over hvornår det vejrmæssigt er bedst at tørre tøj.

Der kommer mange spørgsmål i løbet af en dag og folk spørger om absolut alt hvad der falder dem ind, så man skal vide meget om mange emner, for at kunne hjælpe.

Caroline Samson

Mellem opkald besvarer jeg mails. I indbakken kan man finde alt fra forskere, der ønsker adgang til DMI’s modeller, til elever i 7. klasse, der har temauge og ønsker svar på spørgsmål om klimaændringer. Der tikker også mails ind fra advokater, som ønsker dokumentation om vejrforhold i forbindelse med en retssag. Der kan også være en særlig sky, som skal defineres, eller nogen der vil have statistik over UV-indekset i Danmark.

Telefonen ringer en 4., 5. og 6. gang. Først snakker jeg med en vennegruppe som ikke kan finde ud af hvorfor vi har så meget vestenvind i Danmark. Dernæst ringer en studerende, der gerne vil i praktik hos DMI. Lige inden telefonen lukker kl. 12.00, snakker jeg med en fisker, der vil vide noget om de aktuelle bølge-, strøm- og vindforhold i Østersøen.

Resten af dagen fortsætter jeg med at svare på spørgsmål via mail. I kundeservice forsøger vi selvfølgelig at besvare alle de spørgsmål vi kan, men hvis ingen i afdelingen kender svaret, får vi hjælp fra huset. I min afdeling sidder vi flere studentermedhjælpere, der læser forskellige fag. Hos DMI sidder der ikke bare meteorologer, men for eksempel også klimatologer, oceanografer, kommunikationsansatte, naturgeografer, geofysikere og eksperter i is.

Hver dag går jeg herfra og har fornemmelsen af at blive klogere – det er ret fedt.

Caroline Samson

Med alle de folk og al den viden, er det (næsten) altid muligt at finde et svar på alle spørgsmål – store som små. Det er en del af det der gør jobbet virkeligt fedt. Med alle de spørgsmål får man viden inden for rigtig mange emner. Hver dag går jeg herfra og har fornemmelsen af at blive klogere – det er ret fedt.

Vil du gerne fortælle om dit studiejob? Så skriv en mail, hvor du besvarer samme spørgsmål, som bliver stillet i denne artikel – og fortæller om en dag på dit studiejob. Send mailen til uni-avis@adm.ku.dk.

Seneste