Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Se mit studiejob: Laura har sex-kufferten med på arbejde

Studiejob — Laura Lunding er underviser hos Sex & Samfund. Hendes studiejob kræver et åbent sind, en villighed til at møde eleverne hvor de er - og nogle gange en 'sexkuffert'.

Studiejobbet: Jeg er en del af underviserkorpset hos Sex & Samfund. Jeg underviser udskolingselever, og nogle gange også gymnasieelever, i alt fra præpubertet til den første gang.

Fag: Jeg studerer religionsvidenskab og har sidefag på Psykologi. Jeg er lige blevet færdig med mit sjette semester.

Hvor længe har du arbejdet der? Jeg har været underviser i snart to år. Jeg elsker mit job, også fordi, at jeg aldrig helt ved, hvad jeg går ind til. Jeg kender ikke klassen på forhånd, men skal tilbringe to timer sammen med dem og snakke om emner, som for de fleste teenagere, kan være ret omtålelige.

Hvordan fik du jobbet? Jeg fik jobbet gennem et stillingsopslag på Facebook. Jeg søgte jobbet og blev ansat sammen med 12 andre studerende. Bagefter gennemgik vi et forløb, hvor vi blev uddannede seksualundervisere og fik en uddannelse i seksuel sundhed, normkritik og de seksuelle rettigheder.

En dag på studiejobbet

Når jeg skal undervise en klasse, kan det fungere på to forskellige måder: Jeg kan tage ud på skolen eller eleverne kan komme og blive undervist hos Sex & Samfund. Hvis jeg tager ud på elevernes skole, har jeg altid min lille ‘sexkuffert’ med.

Jeg planlægger undervisningen meget forskelligt alt efter, om jeg skal undervise en 6. klasse, 9. klasse, 1. g. eller en specialklasse. Inden en undervisning har jeg altid haft kontakt med læreren og sporet mig ind på, hvad klassen kunne have lyst til at snakke om. Derudover har vi nogle bestemte temaer, som vi ofte snakker igennem, alt efter hvilket klassetrin eleverne er på. Hos en 6. eller 7. klasse vil det oftest være relevant at snakke krop og pubertet og instruere dem i, hvordan de sætter kondom på.
Med en 8. klasse vil jeg typisk snakke køn, seksualitet og seksuelle rettigheder, og en undervisning med en 9. klasse handler som regel om den første gang og info om prævention og sexsygdomme.

Skriver ‘sex’ på tavlen

Mit job er spændende, fordi jeg aldrig helt ved, hvad jeg går ind til. Jeg kender ikke klassen på forhånd, så jeg plejer altid at starte min undervisning med at skrive ‘SEX’ på tavlen og spørge eleverne om, hvilke ord, der dukker op i hovedet på dem. På den måde får jeg sporet mig ind på, hvor eleverne er – om de f.eks siger ’tillid’ eller ‘oralsex’ som det første.
Jeg kan også aflæse, hvor komfortable eleverne føler sig ved at snakke om emnet, og hvordan undervisningen bygges op. Min undervisning er meget dialogbaseret og tager udgangspunkt i gruppearbejde, hvor eleverne kan prøve at se et dilemma ud fra forskellige synspunkter.

Spørgsmål fra eleverne kan være alt fra: "Hvor stor er den gennemsnitlige penis i Danmark?" til "Gør det ondt første gang?"
Laura Lunding

Det er utroligt, hvor meget tillid, man kan få bygget op i løbet af to timer. Eleverne er altid velkomne til at spørge om alt, men jeg inkluderer også altid øvelsen ‘anonyme spørgsmål’, hvor alle kan lægge en lap papir med et spørgsmål. Så trækker jeg tilfældigt spørgsmålene op og besvarer dem én efter én så alle hører både spørgsmålet og svar.

Undervisningen bliver altid sluttet af med en henvisning til Sexlinien.dk, og de får allesammen udleveret nogle foldere med oversigt over præventionsformer – og to kondomer.

Seneste