Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Univalg: Institutterne skal selv bestemme, om de vil optage undervisningen

Onlineundervisning — Beslutninger skal træffes så tæt på de studerende som muligt. Universitetsbestyrelsen skal ikke ensrette alle dele af universitetet, men skabe rammer for, at de studerende lokalt kan lave den forandring, de ønsker for deres egne studier.

I skyggen af corona er optaget undervisning opstået som et alternativ til de studerende, der har måttet blive hjemme i isolation. Nogle steder har det fungeret rigtig godt og været et supplement til undervisningen, mens det andre steder mildt sagt har fungeret mindre godt.

Universitetsbestyrelsens beslutninger skal ikke handle om at ensrette alle dele af universitetet, men om at skabe rammer for, at de studerende lokalt kan lave den forandring, de ønsker for deres eget studie.

Et princip skal herske på Københavns Universitet: Beslutninger skal træffes så tæt på den studerende som muligt. For det er de mennesker, der hver dag knokler hårdt for at skabe gode rammer på studierne, der bedst selv ved, om deres konkrete fag ville have gavn af optaget undervisning eller ej.

LÆS OGSÅ: Kameraerne kommer … vist ikke lige nu

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Der er mange gode grunde til, at vi optager undervisningen, og vi har bakket fuldt op om det i det lokale studienævn, men det er og bliver en beslutning, der skal træffes dér. Så hvad der kan virke som en hurtig og nem løsning, kan i stedet blive en snubletråd for god undervisning.

Derfor skal optaget undervisning være en mulighed, men ikke et centralt krav.

LÆS OGSÅ: Hvorfor er universitetet stoppet med at optage undervisningen?

Og derfor skal vi også understøtte, at studienævnene får mulighederne for at beslutte det. For det er i virkeligheden vores vigtigste opgave i universitetsbestyrelsen: at skabe rammerne for, at det er muligt at tage de beslutninger man vil, lokalt. For det er et kæmpe problem, hvis det ikke er muligt.

LÆS OGSÅ: Onlineundervisning storhitter på Medicin

Der har været rigtig mange erfaringer under corona med optagede forelæsninger. Nogle steder har man fundet ud af, at det er en god ide. Der skal man have muligheden for at indføre det.

Andre steder har man fundet ud af, at det ikke fungerer. Der skal man kunne lade være. Og nogle steder er man lidt i tvivl. Der skal man have muligheden for at prøve det af. Det skal de centrale rammer sikre mulighed for.

For de bedste beslutninger træffes bedst tæt på os studerende.

LÆS OGSÅ: Lektor: Tre grunde til, at det er en dårlig ide at optage undervisningen

Seneste