Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Lektor: 3 grunde til, at det er en dårlig idé at optage undervisningen

Åbent brev — Kedelig undervisning og stressede undervisere er prisen, hvis man vil tvinge underviserne til at optage og dele deres undervisning, som en studerende har foreslået.

Kære Christian

Tak for dit debatindlæg, hvori du foreslår at forelæsninger optages og lægges på Absalon til brug for de studerendes eksamensforberedelse.

Desværre er verden ikke sådan indrettet, at det som lægges på Absalon nødvendigvis bliver der. Det kan, som du ved, kopieres og lægges på internettet. Det sker i praksis – i flere år har en af mine forelæsningsfiler været delt på nettet af en anonym studerende, og det er håbløst at forsøge at få den fjernet (jeg har forsøgt).

LÆS OGSÅ: Hvorfor er universitetet stoppet med at optage undervisningen?

Når vi skal diskutere optagelse og deling af undervisning, er præmissen derfor at alt der optages og deles, i princippet er delt med hele verden i resten af vor levetid. Her er mine overvejelser om emnet.

Kort fortalt: Dit forslag vil

  1.  Give kedelig undervisning
  2.  Give lærere stress
  3.  Koste tid og penge

1: Kedelig undervisning

Når mine forelæsninger går bedst, bruger jeg ud over mine slides også tavlerne (op til seks styk), og står bevidst forskellige steder i rummet for at give energi, nærvær og kontakt med hele forsamlingen.

Jeg holder øje med markeringer og giver rum til spørgsmål. I nogle fag har jeg studerende til tavlen for at løse små lette opgaver, især på første år. Alt dette er vigtigt for læring.

Det spreder en god og tryg følelse til hele salen, når en studerende har været ved tavlen og er blevet behandlet pænt og venligt. Alt dette er jeg forhindret i, hvis der skal optages. Så skal jeg tage højde for kameravinkel, GDPR-regler og de studerendes tryghedsfølelse (jeg vil naturligvis ikke optage studerende). Det bliver kedeligt!

2: Stressede undervisere

Universitetslærere er ikke lavet af sten. Jeg tror alle kan forstå, at når en undervisning skal optages og i princippet kan blive delt ubegrænset, så er man mere nervøs for at begå fejl end ellers. De fleste håndterer nervøsiteten ved at forberede sig endnu mere og bedre, end de plejer. Det tager tid – se punkt 3.

Universitetslærere er ikke lavet af sten.

Niels Agerbirk, lektor

Men selv med ekstra forberedelse er vi langt fra de vilkår, som man normalt forlanger, inden man medvirker i en tv-udsendelse eller andet, som optages og deles. Det er stressende. Det håber jeg, at du vil give mig ret i. Kan du forestille dig at lave tv i et studie, hvor du selv står for teknikken samtidig, og hvor du kun har ét forsøg? Og hvor alle dine fejltrin bliver gemt og delt i mange år frem?

Der findes desværre mennesker, som er rede til at klippe, forvrænge og beskære en optagelse, så læreren fremstår fx komisk eller overlegen. Der kan chikaneres med baggrund i køn, alder, udseende, for meget eller for lidt seksuel udstråling, etc. Det vil næppe ske for alle, men det vil helt sikkert ske for nogle. Den risiko skal vi ikke løbe.

3: Store udgifter

Hvis vi obligatorisk skal optage forelæsninger, skal vi også have ret til at se optagelsen igennem, inden den deles. Det tager mindst lige så lang tid som at holde forelæsningen. Derudover er der det ekstra tidsforbrug til den ekstra gode forberedelse. Men tid koster lønkroner, og dem har vi ikke flere af.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Under nedlukningen i 2020 lavede jeg en række indtalte forelæsninger i et format, hvor jeg kunne rette og redigere, indtil de var lige i skabet. Dem har jeg igen i år lagt op for at give de studerende en palet af muligheder. Så jeg er ikke nærig med min viden.

Jeg står også til rådighed, hvis universitetet vil betale for optagelse af særlige forelæsninger, inkl. professionel optagelse og redigering samt forberedelsestid som matcher optræden i andre medier. Men konceptet optagelse af hverdags-undervisning dur bare ikke i virkelighedens verden.

Jeg er glad for, at du følte at streaming og optagelse af undervisning i coronatiden var en hjælp. For den kom ikke uden omkostninger for os lærere. Når vi alligevel leverede dette ekstra arbejde uden brok, var det naturligvis, fordi vi kunne se at det var nødvendigt. I en krisesituation må man give køb på sine sædvanlige rettigheder, bide tænderne sammen og levere det, som er nødvendigt.

Men jeg håber, at du vil respektere, at ideen om generel optagelse af undervisning er overvejet, men droppet af saglige grunde. Og altså ikke ”skrottet uden grund”, som jeg tror du kom til at skrive.

Med venlig hilsen, Niels Agerbirk

Seneste