Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Arbejdsmiljø
Flytning — Fremtidens administration på Københavns Universitet begynder at tage form. Men der går mindst to år, før planerne er fuldt realiseret.
De næste par år bliver præget af store forandringer på Københavns Universitet (KU), når den omfattende flytning i forbindelse med administrationsreformen skal realiseres. Universitetsledelsen har på KUnet i dag, 19. december 2024, offentliggjort en overordnet plan for, hvordan de administrative enheder fremover skal fordeles, og i foråret 2025 begynder de første medarbejdere at skifte adresse.
Skitse for fremtidig placering af administrative enheder
Den foreløbige plan fastsætter, hvor de tre campusadministrationer og koncernenhederne skal placeres:
Campusadministration Frederiksberg+: Samles i hovedbygningen på Bülowsvej sammen med Sciences fakultetsledelse. Nogle enheder placeres på Nordre Sti og i Abildgaardhuset.
Campusadministration Nørre: Hovedparten flytter til Panumkomplekset, mens enkelte enheder placeres i Universitetsparken.
Campusadministration Søndre: Størstedelen af enhederne samles i bygningsafsnit SC1, mens bygningsafdelingen og it-supportcenteret får til huse i SC2.
Koncernenheder: De fleste får plads i Universitetsfirkanten på Frue Plads. KU-IT og dele af KU’s uddannelsesadministration flytter til Søndre Campus.
»Vi skal have skabt nogle gode fysiske rammer for de administrative funktioner og understøtte, at ikke mindst campusadministrationerne er placeret så tæt på brugerne som muligt,« siger universitetsdirektør Søren Munk Skydsgaard.
Flytteprocessen, som vil strække sig over mindst to år, kræver i starten midlertidige løsninger. Nogle medarbejdere vil derfor opleve, at de ikke umiddelbart kan sidde sammen med deres nye kolleger.
»Lederne i de nye administrative enheder får en vigtig opgave med at skabe sammenhold og sikre, at alle er inkluderet – på trods af de fysiske udfordringer,« siger Søren Munk Skydsgaard.
I januar skal universitetsledelsen tage endelig stilling til planen, og først herefter kan der udarbejdes detaljerede tids- og økonomiplaner.
LÆS OGSÅ: Ny risikovurdering forudser fejl og forringelser i forbindelse med administrationsreform
Den præsenterede plan udlægger alene de store linjer for flytningen. Detaljer, som hvor hver enkelt medarbejder skal placeres, besluttes lokalt af de administrative enheder, når planen er godkendt.
LÆS OGSÅ: Hvad betyder administrationsreform for arbejdsmiljøet?
Vicedirektør for Campus Service, Karen Dilling, understreger vigtigheden af medarbejdernes bidrag til planlægningen og forklarer, at der tages højde for specifikke behov.
»Udover de hårde data har vores styrende princip været, at alle teams i en administrativ afdeling skal bo så tæt på hinanden som muligt, og at færrest mulige VIP og TAP uden for administrationsreformens scope skal flyttes for at gøre plads til de nye enheder,« siger Karen Dilling.
Flytteplanen for de administrative funktioner skal koordineres med en anden stor opgave: flytningen af Det Samfundsvidenskabelige Fakultet (SAMF) fra Kommunehospitalet til Søndre Campus.
Flytningen har til formål at reducere KU’s samlede arealforbrug, samtidig med at den skal styrke samarbejdet mellem fakulteterne på Søndre Campus. Noget, der dog er blevet heftigt debatteret i Uniavisens spalter.
SAMF får fremover til huse i bygningerne SC2 og SC3, hvor også Det Juridiske, Det Teologiske og dele af Det Humanistiske Fakultet er placeret.